سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۸:۰۶

اخبار

استقرار نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در سازمان

با ارتقاء زیر ساخت های نرم افزاری ، فرصتی فراهم شد تا نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در سازمان استقرار یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ، دکتر طاهره جعفری مدیر برنامه ریزی این مجموع با اشاره به استقرار نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در سازمان گفت : سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در راستای اجرای بند(الف) ماده (۷۴) قانون برنامه ششم توسعه ،بند (ج) تبصره ۱۷ بودجه ۱۴۰۰ و استقرار سامانه های پرونده الکترونیکی سلامت ، خود را موظف به استقرار نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیک می داند .

وی افزود: در دوره پاندمی کرونا، بهره‌گیری از خدمات الکترونیکی و  حذف کاغذ در مراقبت های سلامت ، امکان دسترسی  و مدیریت  اطلاعات از راه دور  اهمیت بیشتری یافت .

دکتر جعفری با اشاره به دیدگاه  مدیر عامل سازمان در حمایت از استقرار خدمات الکترونیک گفت : فرصتی فراهم شد با ارتقاء زیر ساخت های نرم افزاری ، این مجموعه در کنار سایر سازمان های بیمه ای با رعایت تمامی قوانین بالادستی صنعت نفت در خصوص محرمانگی اطلاعات ، از مزایای این طرح بهره مند شود . 

مدیر برنامه ریزی سازمان تصریح کرد : حذف دفترچه‌های کاغذی و استفاده از سامانه نسخه الکترونیک زمینه‌ساز تحول اساسی در خدمات درمانی و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت است .

وی با اشاره به  آثار مثبت اجرای این طرح ضمن پیشگیری از هدررفت بسیاری از هزینه‌های غیرضروری  و  افزایش سطح رضایت مشتریان گفت :سایر مزایای این سرویس : کاهش خطا در نسخه نویسی و نسخه پیچی ،دسترسی به اطلاعات سلامت در هنگام صدور نسخ درمانی مانند اطلاعات پایه سلامت ، سوابق بیماری ، نتایج آزمایش یا گرافی های بیمار ، سوابق دارویی و...،مدیریت هدفمند سلامتی بیمار جهت پیشگیری از خدمات غیر ضرور و یا overtreatment   است .

دکتر جعفری بیان کرد : سازمان بهداشت و درمان در مسیر پیاده سازی کامل الکترونیکی خدمات سلامت و توسعه زیرساخت های فناوری موجود بزودی از پروژه های تکمیلی مانند امکان رسیدگی الکترونیک به اسناد ، امکان دسترسی از راه دور به اطلاعات سلامت و مشاهده نتایج خدمات سلامت توسط جمعیت شاغلین و خانواده های ایشان را بهره برداری و به اطلاع جمعیت تحت پوشش خواهد رساند .

مدیر برنامه ریزی سازمان با اشاره به رفع هر گونه ابهامی در خصوص اجرای این طرح گفت : این سازمان امکان پذیرش و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را برای جمعیت تحت پوشش در مراکز ملکی خود با رعایت موارد زیر فراهم کرده  است :

*برای احراز هویت  و استحقاق سنجی لازم است افراد در زمان مراجعه به پذیرش یکی از مدارک کارت ملی / کارت پرسنلی و برای افراد زیر ۱۸ سال شناسنامه همراه داشته باشند.

*بیمه شدگان دیگر الزامی برای همراه داشتن دفترچه بیمه ندارند ولی منعی برای ارائه دفترچه وجود ندارد .

*اطلاعات تمامی جمعیت تحت پوشش و عکس ایشان در نرم افزار های موجود در مراکز درمانی  و مدت اعتبار  آن  تغذیه شده و  متصدی پذیرش بر اساس این اطلاعات استحقاق سنجی را انجام خواهد داد .

*تمامی پزشکان این سازمان با استفاده از نرم افزار های موجود به سوابق مراجعه کننده دسترسی دارند و می توانند پس از انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی...) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام نمایند.

*در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، چنانچه امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه‌نویسی و...) میسر نباشد،پزشک پس از احراز هویت بیمار با استفاده ازکارت پرسنلی / کارت ملی‏/شناسنامه‏/دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب‏‏/مرکز درمانی اقدام می نماید.

*تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک و یا کاغذی به استناد  کد های شناسایی واحد مانند کد فردی در پرونده سلامت شخصی وی  ثبت می‌شود.

*استحقاق سنجی در مراجعات اورژانسی در حین فرایند درمان انجام می‌شود.

*تقویت و حمایت از این زیرساخت نیاز به همکاری تمامی ذینفعان دارد تا زمینه مناسبی برای اهداف یاد شده و در نهایت نظام مراقبت های سلامت ادغام یافته استقرار یابد.

دکتر جعفری با تاکید بر اهتمام همکاران در سازمان در ثبت الکترونیکی خدمات در هنگام مراجعه جمعیت تحت پوشش خاطر نشان کرد: با استقرار این طرح اعضای تیم سلامت از مزایای صدور نسخ الکترونیک بهره مند می شوند ، همچنین تمامی کادر فنی واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان آمادگی خود را برای رفع مشکلات احتمالی و پاسخ گویی به  نیاز مشتریان داشته باشند.

۱۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۴:۲۸
تعداد بازدید : ۱۸,۹۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید