سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۴۱

اخبار

تشریح فعالیت و برنامه های واحد بهداشت خانواده به مناسبت" هفته ملی ارتقاء آگاهی بارداری"

فتحی: در "هفته ملی ارتقاء آگاهی بارداری" تمامی مادران باردار به صورت غیر حضوری ویزیت و آموزشهای لازم در خصوص بارداری و خود مراقبتی در دوران کرونا را دریافت نمودند.
بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت اصفهان بمناسبت "هفته ملی ارتقاء اگاهی بارداری "زهره فتحی مسئول امور مامایی و بهداشت خانواده این منطقه فعالیت ها و برنامه های واحد بهداشت خانواده را تشریح کرد.

 

     مسئول امور مامایی و بهداشت خانواده گفت: با توجه به شرایط پاندمی بیماری کووید19 از ابتدای امسال فراخوان و انجام غربالگری برای هیچ کدام از گروه های تحت پوشش تا  اواسط بهمن ماه انجام نگرفته و فقط در صورت مراجعه فرد به مرکز و فراهم  بودن شرایط از نظر پروتکل های بهداشتی غربالگری انجام می گرفته است.

 

      فتحی ادامه داد: از اواسط بهمن ماه با توجه به بهبود شرایط ، ویزیت های غیر حضوری افراد شروع و گروه هدف برای این ویزیت ها مشخص گردیدند.  وی افزود ؛ گروه اول شامل افراد 40 تا 69 ساله سالم (بدون هیچ گونه بیماری زمینه ای )و فاقد مامو گرافی در پرونده ی الکترونیک انتخاب شدند . به این صورت که از طریق تماس تلفنی ویزیت و برای حضور در درمانگاه به منظور نوشتن مامو گرافی و سایر اقدامات غربالگری در زمان های خلوت به آنها نوبت داده می شود . شایان ذکر است ویزیت های غیر حضوری افراد این گروه همچنان در حال انجام است .

 

      ایشان اضافه کرد ؛ گروه دوم شامل جمعیت 40 تا 69 ساله بدون ماموگرافی که چاقی یا هایپر لیپیدمی دارند می باشد و  تماس تلفنی برای این گروه در مراکزی  انجام می شود که ویزیت گروه اول را به اتمام رسانده اند . 

 

این مقام مسئول در خصوص مراقبت مادران باردار بیان کرد : مراقبت های روتین با رعایت کامل پروتکل ها به صورت حضوری انجام شده و برای مادرانی که تمایل به حضور در درمانگاه نداشتند و یا با توجه به شرایط قرمز کرونا مراقبت ها را نزد پزشک معالج خود در مطب و خارج از مراکز سلامت خانواده نفت انجام دادند ؛ پیگیری مراقبت ها به صورت تلفنی توسط کارشناسان مامایی انجام و در پرونده مادر در نرم افزار سخن ثبت گردیده است.

 

نامبرده  با اشاره به این نکته که در هفته ی ملی "ارتقا آکاهی درباره ی سلامت بارداری" تمامی مادران باردار به صورت غیرحضوری ویزیت شده اند گفت: آموزشهای لازم در خصوص بارداری ، خود مراقبتی در دوران کرونا، آموزش ترویج زایمان طبیعی ، مزایای تغذیه با شیر مادر و سایر آموزشهای لازم  بر حسب نیاز مادر به آنها داده می شود . 
 
خانم فتحی در خصوص غربالگری گروه 8 تا 18 ساله نیز اظهار داشت : با بهبود شرایط این اپیدمی واحد بهداشت خانواده اقدام به فراخوان جوانه ها  نمود که درساعات و روزهای خلوت درمانگاه به آنها نوبت داده می شود . وی همچنین ادامه داد برای شروع پایش و رشد کودکان 0 تا 5 ساله نیز کارشناسان مامایی در این خصوص آموزش حضوری دیده اند و اقدامات لازم برای شروع رشد و پایش این گروه سنی نیز در دست اقدام می باشد . 

 

وی در پایان از تصمیم واحد بهداشت خانواده  مبنی بر ارسال پیامک  های آموزشی برای مادران باردار و تا 45 روز بعد از زایمان خبر داد و گفت این اقدام به منظور ارتقاء سطح آگاهی مادران و افزایش ضریب ایمنی مادر و نوزاد انجام می گیرد. 

 

خانم فتحی

 
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۲۱
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت اصفهان |
تعداد بازدید : ۱,۲۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید