سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۴۷

اخبار

بمناسبت هفته ملی دیابت تشریح شد

نقش پرستاران خانواده در پیشگیری و مراقبت از بیماران دیابتی

قنواتی: ماهانه حدود 800نفر دیابتی به واحد پرستاری سلامت خانواده در مراکزدرمانی مراجعه می نمایند.
     بمناسبت روز جهانی و هفته ملی دیابت خانم شیدا قنواتی سوپر وایزر آموزشی امور پرستاری طی گفتگویی با واحد روابط عمومی نقش آنان را در پیشگیری و مراقبت از این بیماران تشریح کرد.

 

    قنواتی در ابتدا هدف پرستار خانواده در مراقبت از بیماران  دیابتی را کنترل بیماری و جلوگیری از عوارض ناشی از آن دانست و گفت: تعداد 4623 نفر بیمار دیابتی تحت پوشش پنج مرکز سلامت خانواده قرار دارند .که از این تعداد 416 نفر مصرف کننده انسولین هستند و ماهانه حدود 800نفر دیابتی به واحد پرستاری سلامت خانواده در مراکزدرمانی مراجعه می نمایند.

 

    ایشان از ارزیابی بیماران  بر اساس آخرین پروتکل های مراقبت از بیماران دیابتی خبر داد و  افزود : بر همین اساس پرستاران خانواده این بیماران را از نظر فشار خون، وزن، عوارض قلبی عروقی ، عوارض چشمی ، زخم پای دیابتی، تغذیه و...مورد ارزیابی قرار می دهند و آموزش های لازم در جهت خود مراقبتی به آنها داده می شود.

 

    وی در ادامه اضافه کرد: این آموزش ها شامل تغذیه در بیماران دیابتی، فعالیت بدنی و کنترل وزن، توجه به علائم و نشانه های خطر افزایش و یا کاهش قند خون، نحوه صحیح  تزریق انسولین ، نحوه صحیح مصرف دارو ها ،  انجام به موقع آزمایشات و مراجعات بعدی به پزشک  وپرستار خانواده می باشد.

 

    نامبرده  با بیان اینکه  با شیوع کووید19 این همکاران نقشی فعال در پیشگیری و ابتلاء به این بیماری داشته اند، ادامه داد : آنها همچنین در جهت کاهش مراجعات غیر ضروری ، ارسال نسخ دارویی به درب منازل و پیگیری تلفنی وضعیت بیماران در کنار پزشکان خانواده نقش بسیار پررنگی ایفا کردند.

 

    مسئول آموزش پرستاران  عنوان کرد: علاوه بر این در طرح غربالگری دیابت، افراد تحت پوشش با توجه به ریسک فاکتور ها و آزمایشات از نظر ابتلا به دیابت و یا پره دیابت سالانه مورد بررسی قرار می گیرند و بر این اساس در جهت پیشگیری از ابتلاء به دیابت آموزش های لازم را از پرستاران خانواده دریافت می نمایند.

 

    قنواتی در پایان  از فعال بودن کلینیک زخم پلی کلینیک تخصصی شاهین شهر خبر داد و گفت: پرستار این کلینیک زیر نظر متخصص عفونی  و بر اساس مراقبت صحیح و با استفاده از پانسمان های نوین در بهبود زخم دیابتی فعالیت می کند. 
 
۲۷ آبان ۱۳۹۹ ۱۰:۱۱
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت اصفهان |
تعداد بازدید : ۱,۶۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید