سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۲۸

اخبار

مهشید زاغیان در روز نوجوان

راهکار های صحیح و منطقی جهت کمک به بهبود شرایط روحی نوجوان در شرایط کرونا تشریح شد

زاغیان : والدین بایستی در صحبت با فرزندان خود درباره بیماری کرونا پیش قدم شده و با آرامش در این باره با آنها صحبت کنند
     به گزارش واحد روابط عمومی مهشید زاغیان کارشناس ارشد روان شناسی و  روان شناس کودک و نوجوان در مرکز مشاوره صنعت نفت اصفهان ، راهکار های صحیح و منطقی که کمک موثری در بهبود شرایط  روحی نوجوان در وضعیت کنونی و شرایط کرونا دارند را توضیح داد.
    وی گفت نوجوانی دوره‌ای است كه فرد از دنیای کودکی به دنیای بزرگسالی وارد می‌شود. همراهی دوره نوجوانی با بلوغ، تغییرات عمده‌ای را در فرد ایجاد می‌کند که شامل تغییر و تحول چشمگیر جسمانی از یک سو و تغییر در نقش‌ها، افزایش مسئولیت‌ها درخانواده و جامعه از سوی دیگر می‌باشد. پیامدهای کوتاه مدت دوران بلوغ ممکن است بیش‌تر از آن که به نوجوان فشار بیاورد خانواده‌ها را تحت فشار قرار دهد.
    نامبرده ادامه داد: در واقع می توان گفت نوجوانی به خودی خود دوران سختی است و نوجوان را به لحاظ جسمانی و روحی دگرگون می کند ، و اینک  همه‌گیری بیماری کرونا سختی این موضوع را دو چندان می کند. با شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن بسته شدن مدارس و لغو رویدادهای اجتماعی، بسیاری از نوجوانان نه تنها برخی از مهم‌ترین لحظات زندگی خود را از دست داده‌اند، بلکه از فعالیت‌های روزمره‌ای مثل گپ و گفت با دوستان و شرکت در کلاس‌های درس هم دور افتاده‌اند و همه این عوامل موجب بهم ریختگی حالات روحی نوجوان و به دنبال آن منجر به تنش های خانوادگی می شود. در این میان نقش والدین در مدیریت کردن  سلامت روانی نوجوان از اهمیت بالایی برخوردار است..
     زاغیان با بیان اینکه در واقع والدین می توانند با به کارگیری راهکار های  صحیح و منطقی کمک موثری در بهبود شرایط روحی نوجوان در وضعیت کنونی و شرایط کرونا  باشند،  در ادامه به تعدادی از این راهکارها اشارهکه به شرح ذیل میباشد.

 

* برای صحبت با فرزندتان پیش‌قدم شوید و با آرامش درباره بیماری صحبت کنید.

 

    دروضعیت کنونی،«والدین بایستی در صحبت با فرزندان خود درباره بیماری کرونا و نقش مهمی که  وی در حفظ سلامتی خود دارد، پیش قدم شده و با آرامش در این باره با آنها صحبت کنند. به آنها بگویید که شاید خود شما یا هریک از اعضای خانواده نشانه‌های بیماری را که اغلب هم شبیه سرماخوردگی عادی یا آنفولانزاست، در خود احساس کنید، و نیازی نیست که از این احتمال ترس بی‌مورد به خود راه دهند. والدین باید فرزندان خود را تشویق کنند که اگر حالشان خوب نیست یا اگر احساس نگرانی درباره این بیماری دارند با آنها صحبت کنند و کمک بخواهند..»

 

* یک برنامه منظم روزانه داشته باشید

 

    تعطیلی مدارس و به دنبال آن  بهم ریختگی برنامه ها  موجب اضطراب در نوجوان می شود.  آنچه همه ما باید هرچه سریع‌تر انجام بدهیم، تهیه یک برنامه منظم روزانه است تا به همه ما در انجام کارهای روزانه کمک نماید. به والدین موکدا توصیه می‌کنم که برنامه روزانه منظمی  برای فرزندان خود درنظر بگیرند که شامل زمان بازی و استفاده از موبایل و ارتباط با دوستان‌شان نیز باشد، و حتماً زمانهایی برای دوری ازتکنولوژی و کمک در کارهای خانه درنظر داشته باشند. باید فکر کنیم که چه چیز برایمان با‌‌‌ارزش است و برنامه منظم مورد نظرمان را طبق آن ارزش‌ها وضع کنیم..

 

* بگذارید فرزندتان احساسات خود را بروز بدهند.

 

     با تعطیلی مدارس، تفریحات داخل مدرسه، کنسرتها، مسابقات ورزشی و فعالیت‌هایی که نوجوانان  پیش از این در آن شرکت می کردند، لغو شده و بنابراین  نوجوان به دلیل دست دادن تمام این فعالیت ها احساس نا امیدی می کنند«در زندگی یک نوجوان، از دست دادن اینها غم بسیار بزرگی است، بسیار بزرگتر از آنچه که ما به‌عنوان افراد بزرگسال دارای تجربه ممکن است احساس کنیم. بنابراین، آنها را از لحاظ عاطفی حمایت کنید، انتظار این که به‌خاطر از دست دادن زندگی عادی و روزمره‌شان خیلی غمگین و خسته شوند را داشته باشید و سعی در عادی کردن شرایط کنید.» در چنین شرایطی، همدلی و حمایت بهترین راه است.
 
 ایده‌هایی برای معطوف کردن حواس نوجوانان  به کارهای دیگر.

 

    در شرایط کرونا باید درمورد نوجوانان و استفاده از اینترنت انعطاف‌پذیرتر باشید، ولی آنها را کاملا به حال خود رها نکنید . آنچه مهم است این است که باید  با نوجوانان رو راست باشید و به آنها بگویید که درک می‌کنید در این شرایط زمان بیشتری دارند، ولی دسترسی بی‌وقفه به صفحات مجازی و رسانه‌های اجتماعی هم ایده چندان خوبی نیست، پس بهتر است باهم یک برنامه ریزی خوب برای تو انجام دهیم.بهتر است کمک کنیم تا نوجوان با جنبه های آموزشی و مفید فضای مجازی هم آشنا شود. 

 

* به فرزند خود فرصت جبران بدهید و او را به خاطر اشتباهاتش سرزنش نکنید.

 

     معمولا نوجوانان در دوران نوجوانی ممکن است خطاهایی داشته باشند اما از این طریق به کسب تجربه و یادگیری می‌پردازند. اگر والدین نوجوانان اجازه دهند که آن‌ها مسئولیت کار اشتباه خود را بر عهده بگیرند، موجب می‌شود تا بتوانند خطایی که مرتکب شده‌اند را جبران کنند و در زندگی مهارت حل مسئله را بیاموزند. 
اما اگر والدین نظارت بیش از اندازه روی نوجوان خود داشته باشند و به آن‌ها فرصت ندهند که خطای خود را جبران کنند، باعث می‌شود تا فرزندشان در آینده نتواند به خوبی از عهده‌ی اشتباهات خود بربیاید و به چالش کشیده می‌شود. بنابراین به والدین توصیه می‌شود که اشتباهات فرزند خود را بپذیرند، آن‌ها را تحقیر نکنند و برای جبران آن به فرزندان خود کمک کنند.

 

*  رفتار خود را مدیریت کنیم.

 

     بطور یقین والدین نیز احساس اضطراب می کنند و فرزندان از حالات و احساسات آنها الگو می‌گیرند. من از همه پدرها و مادرها می‌خواهم، تا حدی که می‌توانند اضطراب و نگرانی‌های خود را مدیریت کنند و این نگرانی ها را بیش از حد در حضور فرزندان.
خود بروز ندهند.در شرایط کرونا حضور مشاوران و روان شناسان نیزدر کنار خانواده می تواند کمک موثری برای مساعد کردن تنش های خانوادگی و و ضعیت روحی نوجوان باشد.
یادمان باشد نوجوانی دوران حساسی است  و در این میان به دلیل بحران هایی که نوجوان تجربه می کند ممکن است دچار نا به سامانی های هیجانی زیادی شود. وظیفه شما به عنوان والدین متوقف کردن و حذف هیجانات به ظاهر منفی  نوجوان نیست ،بلکه باید شناخت و پذیرفتن هیجانات وبه دنبال آن مدیریت و حل مساله را به آنان آموخت.
 
۳ آبان ۱۳۹۹ ۰۹:۵۷
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت اصفهان |
تعداد بازدید : ۲,۰۶۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید