سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۱۹

اخبار

تشریح فعالیتهای واحد فن آوری اطلاعات

افشارزاد: اطلاعات پرونده بیماران در مراکز درمانی مختلف توسط پزشکان قابل رؤیت می باشد

فعالیتهای واحد انفورماتیک در سال گذشته توسط خانم مهندس افشارزاد رئیس این واحد در منطقه اصفهان تشریح شد.
واحد انفورماتیک بهداشت ودرمان صنعت نفت اصفهان از حدود سال 1375 در حوزه های سخت افزار، نرم افزار، شبکه داخلی و اتصال به شبکه اینترنت  شروع به فعالیت نمود و تاکنون خدمات بسیار مهمی به ویژه در بخش نرم افزاری ارائه نموده است.به  جهت اطلاع از فعالیتهای این واحد به ویژه در یک سال اخبر  با سرکار خانم مهندس افشارزاد رئیس واحد منطقه اصفهان گفتگویی انجام شد که در ادامه توجه شما را به آن  جلب می کنیم.
به عنوان اولین سوال بفرمائید واحد فن آوری اطلاعات اصفهان از کی شروع به فعالیت نموده و تاکنون چه دستاوردی داشته است؟ 
   از حدود سال 75 این واحد در ابتدا با نظارت در خرید تجهیزات سخت افزاری و پشتیبانی یکی دو نرم افزار و همچنین نظارت بر شبکه از طریق انعقاد قرارداد با پیمانکار و زیر نظر خدمات پشتیبانی شروع بکار کرد. اما به طور جدی از سال 1388 و احساس نیاز به پرونده الکترونیک سلامت خانواده نفت به جای پرونده های کاغذی در سیستم پزشکی خانواده به ویژه در بخش نرم افزاری ادامه فعالیت نمود و نقش موثری در اجرای سیستم مذکور داشت . بعد از آن هم با رشد فن آوری¬های اطلاعات و ارتباطات در سطح سازمان این واحد نیز توسعه پیدا کرده است. 
این چند سال به جز حوزه نرم افزار که در ادامه به آن می پردازیم در زمینه سخت افزار و شبکه چه پیشرفت هایی حاصل شده است؟
      شبکه سخت افزاری همزمان با نیاز به استفاده از نرم افزارهای مورد استفاده هر واحد در طی این سالها رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. در طی 5 سال اخیر با افتتاح ساختمان های جدید سعی بر این بوده است که از تجهیزات شبکه به صورت استاندارد و به روز استفاده گردد و بسترهای ارتباطی بین درمانگاه¬ها جهت تبادل داده های پرونده پزشکی خانواده و اتوماسیون اداری و ... به صورت موثری پیشرفت حاصل کرده است. در سطح سازمان ارتباط با ستاد سازمان و سایر مناطق سازمان نیز از بسترهای امن MPLS و خطوط اینترانت نفت استفاده می گردد و تجهیزات امنیتی شبکه نیز راه اندازی گردیده است. 
ظاهرا در زمینه نرم افزار اصفهان پیشتاز بوده است، توضیحاتی ارائه فرمایید؟
      راه اندازی فرآیند پرونده الکترونیک سلامت (EHR) از سال 88 در اصفهان آغاز شد و طراحی نرم¬افزار مربوطه براساس دستورالعمل و مقررات دو وزارتخانه نفت و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی آغاز گردید و براساس استانداردهای سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس) وزارت بهداشت ، استانداردهای HL27 و همچنین ویژگی های نرم افزارهای خارجی برتر در این حوزه توسط مهندسین و تیم پزشکی نرم افزار انجام گرفته و حاصل آن پیاده سازی ، اجرا و گسترش نرم افزار سخن (سلامت خانواده نفت)می باشدکه فاز اول آن در سال 90 در اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفت و سپس در سال 91 در 9 منطقه سازمان و بیش از 20 مرکز درمانی شروع بکار نمود و تاکنون نیز این مناطق از طریق تیم پشتیبانی سخن ، پشتیبانی شده و نسخه ها و امکانات جدید این نرم¬افزار در این مناطق بروزرسانی و فعال می¬گردد. 
در سطح درمانگاهی و سرپایی این نرم افزار چه بخش هایی را پوشش می دهد؟
    این نرم افزار شامل پذیرش درمانگاه ، داروخانه ، پرستار اورژانس ، پرستار خانواده ، پزشک خانواده ، بهداشت خانواده ، آزمایشگاه ، دندانپزشکی و فیزیوتراپی می باشد و بزودی نرم افزار رادیولوژی نیز به این مجموعه اضافه می¬گردد.
از لحاظ ارتباطی وضعیت نرم افزار بین مراکز نفت و ارتباط با سایر نرم افزارها به چه صورت است؟
     از لحاظ ارتباطی ، اطلاعات پرونده بیماران در مراکز درمانی مختلف توسط پزشکان قابل رؤیت می باشد. بدین معنی که اگر بیماری در یک مرکز دارو دریافت کرده باشد و یا آزمایش داده باشد چنانچه این بیمار به درمانگاه دیگری مراجعه کند پزشک مربوطه می تواند دارو و آزمایش بیمار را مشاهده کند. از حیث ارتباط با سایر نرم افزارها نرم افزار سخن قابلیت اتصال و تبادل اطلاعات با سایر نرم افزارهای درمانی دیگر را دارد و در حال حاضر به نرم افزار آزمایشگاه پارسیک و نرم افزار پکس (رادیولوژی) متصل می باشد. 
قابلیت گزارش گیری از این نرم افزار به چه صورت است؟ 
   این نرم افزار قابلیت گزارش گیری در زمینه آماری ، مالی و عملکرد کیفی و کمی کاربران در گروه¬های مختلف مانند پزشک ، پرستار ، آزمایشگاه ، دندانپزشکی ، فیزیوتراپی ، داروخانه و بهداشت خانواده و در مجموع تمامی واحدهای کلینیکی و پاراکلینیکی را دارا می باشد. 
آیا داده های پزشکی جمع آوری شده در طی این سالها دراختیار ذی نفعان دیگر قرار گرفته است؟
   از داده¬های ثبت شده در پرونده بیماران آمارهایی از بیماران مزمن در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان استان قرار گرفته است ، همچنین اخیراً از سوی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی پیشنهاد اجرای پروژه هوش مصنوعی برروی اطلاعات نفت مطرح گردیده که منتظراخذ مجوزهای لازم از سوی سازمان می باشیم.

 

گفتگو: سید رضا بنی هاشمی

 
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۱:۱۲
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۲۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید