سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۳۸

اخبار

بمناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان برگزار شد

جلسه اموزشی آشنایی با انواع سرطانهای شایع در سالن اجتماعات توحید برای کارکنان شاغل بهداشت ودرمان اصفهان برگزار شد

دکتر علیان:60 تا 70 % علت سرطانها ناشناخته و حدود 30 تا 40% آنها به روش غلط زندگی انسانها بستگی دارد. تغذیه نامناسب، کم تحرکی و ورزش نکردن ،مصرف دخانیات در ایجاد بیماری سرطان نقش مهمی دارند
     بر اساس این گزارش دکتر بهزاد علیان متخصص رادیو انکولوژی در ابتدای این جلسه گفت: 60 تا 70 % علت سرطانها ناشناخته و حدود 30 تا 40% آنها به روش غلط زندگی انسانها بستگی دارد. تغذیه نامناسب، کم تحرکی ، ورزش نکردن و مصرف دخانیات در ایجاد این بیماری نقش مهمی دارند و به عنوان مثال ورزش را در پیشگیری بیماری سرطان سینه و کولورکتال مؤثر دانستند.
    ایشان غذاهای دودی مانند گوشت های سوخته و کبابی و غذاهای نمک سود شده را روی مخاط روده و معده تاثیر گذار دانست و گفت: این نوع غذاها مخاط را مستعد بروز سرطان می کنند. وی همچنین نقش غذاهای پرچرب و مصرف الکل را در ایجاد بیماری سرطان برشمرد و اظهار داشت الکل باعث بروز سرطانهای سر و گردن می گردد.
   این پزشک متخصص در ادامه مطالب ازشمندی در ارتباط با سرطانهای ناشی از وراثت (مانند سرطان سینه،و کولون )و سرطانهای با سابقه خانوادگی ارائه کرد و گفت: در انواع سرطان های ارثی امکان محاسبه ریسک و کاهش خطر بروز با روش های پیشگیری و یا احتمال تشخیص های زودهنگام به منظور افزایش طول عمر مبتلایان وجود دارد. به طور نمونه خانمی که خواهر و مادر بزرگ او دچار سرطان تخمدان بوده اند احتمال بیمار شدن او نیز زیاد است.
    دکتر علیان با توجه به شیوع سرطان پستان در خانمها ، ریسک فاکتورهای این بیماری و غربالگری آن را به طور مبسوط برای حضار توضیح داد و گفت اگر سرطان سینه در بیماران زود تشخیص داده شود 85 % بهبودی کامل پیدا می کنند.
    این پزشک محترم با اشاره به اهمیت غربالگری در سرطانهای مثل سینه،کولون و دهانه رحم  بیان داشت: بهتر است از سن 50 سال به بالا سالیانه تمام افراد تحت کولونوسکوپی قرارگیرند.ولی چون افراد علاقه کمتری برای استفاده از این روش تشخیصی دارند، توصیه کرد تست گایاک (خون منفی در مدفوع)را حتماً سالیانه انجام دهند.
  وی سی تی کولوگرافی را روش دیگر برای تشخیص سرطانهای کولون ذکر کرد و ادامه داد افرادی که ریسک فاکتورهایی مانند درا بودن شرایط ارثی و فاملیال،  سابقه بیماری کرون  و کولیت اولسروز دارند باید غربالگری را از سن 30 سالگی شروع و کولونوسکوپی را انجام دهند .
    دکتر علیان در پایان این جلسه در ارتباط با سرطان دهانه رحم هم مطالبی از جمله ریسک فاکتورها، راههای تشخیص و غربالگری را توضیح و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.

    شایان ذکر است یک جلسه آموزشی دیگر صبح روز گذشته توسط خانم دکتر صفایی متخصص جراح عمومی برای کارکنان با موضوع سرطانهای سینه به مدت دو ساعت برگزار گردید.


سخنرانی کانسر 2
سخنرانی کانسر 1

 
۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ۰۷:۳۱
تعداد بازدید : ۲,۲۵۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید