سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۴۸

اخبار

بهداشت و درمان اصفهان در سالی که گذشت

بهداشت ودرمان اصفهان با متخصصین و نیروی انسانی مجرب و تجهیزات و فناوری های روز افتخار دارد به حدود 50 هزار جمعیت تحت پوشش سازمان خدمت رسانی نماید
بهداشت ودرمان صنعت نفت اصفهان درحال حاضر با پنج مرکز سلامت خانواده ، شش مرکز سلامت کار و12 مرکز پزشکیاری و همچنین قرارداد با حدود 400 مرکز درمانی با متخصصین و نیروی انسانی مجرب و تجهیزات و فناوری های روز افتخار دارد به حدود 50 هزار جمعیت تحت پوشش سازمان خدمت رسانی نماید.
دکتر عباس اثنی عشری رئیس بهداشت ودرمان اصفهان ضمن بیان مطالب فوق به پرسش های واحد روابط عمومی در رابطه با عملکرد یکسال اخیر در زمینه اقدامات انجام شده در زمینه بهداشت و درمان کارکنان وخانواده های آنها پاسخ داد.
در حوزه سلامت کارکنان و خانواده های آنها چه فعالیت هایی انجام گرفته است؟
     در طرح درمان مستقیم تیم سلامت خانواده در شش مرکز خانواده به  جمعیتی حدود38 هزار نفر خدمت رسانی می نمایند این تیم شامل پزشک و پرستار خانواده و بخشهای تخصصی و پیراپزشکی بوده که در دو بخش درمان و پیشگیری مشغول به خدمت می باشند که با توجه به طرحهای متعدد پیشگیری در سطح بهداشت و درمان نفت همیشه سعی بوده که پیشگیری مقدم بر درمان باشد و تا حدالامکان ازبیماری ها جلوگیری و در صورت ایجاد آن در مراحل اولیه  تشخیص و درمان  صورت پذیرد. طی فعالیت های تیم سلامت خانواده تا کنون حدود 3هزار نفر مبتلا به دیابت، 6 هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا، 13هزار نفر مبتلا به اختلالات لیپید و 2هزار نفر مبتلا به بیماریهای قلبی شناسایی شده است که تحت درمان می باشند.
    از ابتدای سال تاکنون حدود 210 هزار نفر توسط پزشک خانواده و 402 هزار نفر توسط پرستار خانواده خدمت دریافت نموده اند.
    در زمینه غربالگری بیماریهای مزمن و بخصوص سرطانهای شایع در خانمها حدود 12 هزار نفر تحت معاینه و اقدامات پاراکلینیکی قرار گرفته اند. طی سال جاری برنامه پیشگیری از بیمارهای دندانی اجرا و تاکنون بیش از 18 هزار نفر معاینه و طرح پروتکل درمان تهیه و به اطلاع بیمار رسانده شده است. همچنین طی سالهای گذشته پرونده کامل پزشکی بصورت مکانیزه جهت کلیه مراجعین ایجاد که در نوع خود می توان گفت در بین سازمانهای بیمه گر کشور بی نظیر بوده است.
به همین منظور از چندسال قبل نرم افزار سخن (سلامت خانواده نفت) طراحی و اخیراً نیز نسخه بروز شده آن(سخن 2 ) در کلیه مراکز نصب و مورد بهره برداری قرار گرفته است . این نرم افزار قابلیت ثبت اقدامات انجام شده برای بیمار شامل پذیرش، پزشک، پرستاری، اورژانس، داروخانه، آزمایشگاه و..را  تا پایان مرحله درمان داشته و امسال نیز قسمت های دندانپزشکی و فیزیوتراپی به این نرم افزار اضافه و نرم افزار جدید آزمایشگاه نیز با آن لینک شده است. از مهمترین نکات  استفاده از این نرم افزار در دسترس بودن اطلاعات مربوط به سوابق پزشکی، سوابق دارو، سوابق ویزیت و سوابق آزمایشات است . در حال حاضر برنامه نویسان این مرکز در حال تکمیل نرم افزار مربوطه بوده بصورتی که در آیننده نزدیک مراجعین محترم می توانند از منزل نوبتگیری و همچنین خلاصهای از پرونده پزشکی را در موبایلها بصورت شخصی داشته باشند. در حال حاضر نرم افزار سخن 2 در مناطق فارس، مازندران و گیلان، گرگان، آذربایجان شرقی (تبریز) نصب و راه اندازی و در طی سال جاری در بقیه مراکز که از نرم افزار قبلی استفاده می کنند نصب خواهدشد.
 با توجه به دستورالعمل طرح گسترش درمان غیر مستقیم چه اقداماتی صورت گرفته است؟
لازم به ذکر است از سالهای قبل تنها در برخی از مراکز بهداشت و درمان مانند تهران این امر وجود نداشت . بهداشت و درمان اصفهان از گذشته با حدود 400 مرکز درمانی در سه استان اصفهان ، یزید و چهارمحال بختیاری قرارداد داشته و فقط در برخی از خدمتها مانند دندانپزشکی و آن هم در شهرهایی که مراکز ملکی وجود داشت قراردادی وجود نداشت که پیرو این دستور العمل با 40 مرکز جدید بخصوص در بخش دندانپزشکی در راستای خدمت رسانی بهتر قرارداد منعقد و چگونگی خدمت گیری در مراکز فوق در جلسات متعدد به مسئولین منطقه و همکاران محترم شاغل و همچنین با اعلامیه و نصب بنر بطور کامل اطلاع رسانی شد.   
بهداشت و درمان اصفهان به منظور افزایش رضایتمندی کارکنان و ارباب رجوع چه اقداماتی انجام داده است؟
افزایش رضایتمندی کارکنان و ارباب رجوع یکی از اهداف اصلی استراتژیک سازمان بوده که خوشبختانه طبق اخرین نظرسنجی های انجام گرفته جمعیت تحت پوشش ما 88.1% از خدمات ارائه شده راضی هستند .
با راه اندازی پلی کلینیک توحید و بهبود وضعیت فیزیکی شاهد افزایش قابل توجه رضایت ارباب رجوع و مطمئناً در آینده نزدیک با افتتاح  پلی کلینیک شاهین شهر جمعیت تحت پوشش ان مرکز نیز از رضایت مندی بالایی برخوردار خواهندگردید. طی دو سال گذشته به درخواست اینجانب از مدیران منطقه، یک رابط مستقیم معرفی که در صورت نیاز بصورت مستقیم در هر زمان با بنده تماس تا مشکل مربوطه در اسرع وقت پیگیری و رفع گردد.  در ضمن با ساخت مراکز جدید بخصوص در شاهین شهر و فضای مناسب در اینده نزدیک خدمات تخصصی بیشتری ارائه خواهد شد.
فعالیتهای عمرانی  که سال 95 صورت گرفته را بفرمایید؟
درجهت تکمیل مرکز درمانی توحید، هواسازهایی به تعداد کافی خریداری و نصب گردید. بخش اکوی قلب و نوار مغز راه اندازی شد. ساختمان جدید مرکز درمانی شاهین شهر تا پایان سال تکمیل و انشالله در ابتدای سال جاری راه اندازی خواهد شد. مرکز درمانی هزار جریب نیز در دست تکمیل می باشد.
 واحد آموزش و پژوهش چه فعالیتهایی داشته است؟
 واحد آموزش و پژوهش با برنامه ریزی منظم و دقیق و با توجه به اهمیت و نقش تاثیرگذار آموزش بر بهبود عملکرد پرسنل و همچنین تأثیر آموزش در پیشگیری قبل از درمان در جمعیت تحت پوشش اقدام به برگزاری دوره های آموزشی متعدد حضوری و غیرحضوری برای پرسنل و جمعیت تحت پوشش این منطقه نموده است. نتیجه این فرآیند منظم و دقیق تحقق بیش از 19154 نفر ساعت آموزش برای پرسنل محترم رسمی ، 5018 نفرساعت آموزش برای پرسنل قراردادی و پیمانکاری ، 2096 نفر ساعت آموزش برای کارآموزان دانشگاهی و بیش از 6723 نفر ساعت آموزش برای جمعیت تحت پوشش بوده است. در مجموع امسال تاکنون بیش از 32991 نفر ساعت آموزش تحقق یافته است. همچنین این واحد اعلام آمادگی خود را جهت تشکیل کلاسهای آموزشی به صنایع نفت و همچنین کانونهای بازنشستگی اعلام و در این راستا نیز جلسات متعددی پیرو درخواست ایشان جهت جمعیت هدف تشکیل شده است.
محتوای آموزشی جمعیت تحت بیشتر چه موضوعاتی را شامل می شود.؟
دوره هایی همچون پیشگیری از سرطان های شایع زنان و مراقبت های دوره بارداری و شیردهی، تغذیه و نقش آن در پیشگیری از انواع بیماری ها، دوره های مرتبط با سطح سلامت سالمندان ، کمک های اولیه و امداد و نجات و احیاء قلبی ریوی بوده است که مورد استقبال این عزیزان قرار گرفته و متقاضی برگزاری بیشتر این دوره ها هستند.
همچنین دراین مدت واحد آموزش و پژوهش با اعتقاد به اصل بهبود مستمر و افزایش کارایی و بهره وری اقدام به اجرای پروژه هائی از قبیل اجرای پروژه نظام آراستگی سازمان (5s) ، تهیه لیست و پرونده الکترونیکی برای پرسنل ، تهیه نرم افزار آماری واحد آموزش در واحد مذکور نموده که با عملیاتی شدن آن ها، عملکرد این واحد به طور چشمگیری بهبود یافته است.
در حوزه ورزش چه اقداماتی صورت گرفته است؟
با توجه به نقش بسیار مهم و تأثیر ورزش بر روی سلامتی جسمی و روحی کارکنان ، با مشارکت و همکاری مدیران سایر صنایع نفت اصفهان امسال علاوه بر برگزاری سومین المپیاد ورزشی کارکنان و شرکت ورزشکاران در آن ،دو مرحله پیاده روی خانوادگی نیز برگزار گردید.  همچنین در طول سال  دو اردوی شبانه روزی با برنامه های مختلف ورزشی در شهرستانهای چادگان و خوانسار برای کارکنان و خانواده های آنان  جرا گردید.
   البته ما در تابستان میزبان والیبال آقایان و بانوان سازمان بودیم که امیدوارم  ورزشکاران اوقات خوشی را در اصفهان گذرانده و میزبان خوبی برای آنها بوده باشیم.

در پایان اگه نکته خاصی هست بفرمایید؟
بهداشت ودرمان صنعت نفت اصفهان در طی سالیان متمادی توانسته است رتبه های برتر بهره وری سازمان، رضایت مندی ارباب رجوع و ارائه خدمات سلامت با کیفیت را به خود  اختصاص دهد و این مهم جز با تلاش کلیه همکاران اعم از رسمی و غیر رسمی، اداری به دست نمی آمد لذا  مراتب قدردانی و تشکر خودم را از این عزیزان اعلام می نمایم.
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ۰۹:۱۸
گزارش سال،دکتر اثنی عشری |
تعداد بازدید : ۱,۵۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید