سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۵۴

اخبار

همایش"نظام مراقبت بیماری ها در حوزه سلامت کار" : مدیران نیروی انسانی و کارشناسان HSE صنایع تحت پوشش هم آمده بودند

چهار شنبه ششم دی ماه همایشی با عنوان "نظام مراقبت بیماری ها در حوزه سلامت کار" با حضور مدیران نیروی انسانی و کارشناسان HSE در صنایع تحت پوشش سه استان اصفهان،چهار محال و بختیاری و یزد و همچنین تمامی شاغلین در ستاد طب صنعتی و بهداشت اعم از پزشکان،پرستاران صنعتی، کارشناسان بهداشت حرفه ای و محیط، روان شناس صنعتی و کارشناسان تغذیه در سالن اجتماعات توحید در دو قسمت سخنرانی و پنل علمی برگزار گردید.

        بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی اصفهان؛در ابتدای این همایش رئیس بهداشت ودرمان اصفهان ضمن خیر مقدم  و تبریک ولادت با سعادت امام حسن عسکری(ع)به حضار و اظهار خوشنودی از برگزاری این جلسه ،هدف این همایش علمی را ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود فرآیندهای نظام مراقبت های سلامت شغل در حوزه سلامت کار و سلامت خانواده دانست و خلاصه ای از اقدامات انجام شده در حوزه تحت مسؤلیت خود را برشمرد و ادامه داد :بهداشت ودرمان و واحد HSE  مستقر در صنایع اهداف مشترکی داشته که حفظ و ارتقاء سلامت کارکنان از اهم آن میباشد. دکتر اثنی عشری با توجه به تجربه موفق تشکیل کمیته آموزش و کمیته ورزش در سطح صنایع نفت اصفهان ، پیشنهاد تشکیل کمیته ارتقاء سلامت با حضور کارشناسان سلامت کار و HSE صنایع را به حضار داد و از پیگیری آن در جلسه مدیران صنایع نفت اصفهان خبر داد .
     دکتر حسن ترحمی سخنران بعدی همایش بود که ضمن خوش امد گویی به شرکت کنندگان، جمعیت تحت پوشش بهداشت ودرمان اصفهان را نزدیک به پنجاه هزار نفر اعلام کرد و گفت 37هزار آن از درمان مستفیم  و 13 هزار نفر از آنها تحت پوشش درمان غیر مستقیم قراردارند .ایشان در ادامه با ارائه امار و ارقام خدمات ارائه شده به مراجعین از قبیل ویزیت، خدمات دندانپزشکی،غربالگری ، فیزیوتراپی،رادیولوژی و سایر خدمات در سه استان تحت پوشش  را تشریح و الگوریتم جامع خدمات سلامت خانواده را توضیح داد. معاونت سلامت بهداشت ودرمان اصفهان ضمن برشمردن خدمات ارائه شده به افراد مبتلا به بیماری های مزمن ،از دستاوردهای خدمات ویژه ای مانند طرح معاینات نوجوانان از سن 8 تا 18 سال و ارائه 2333 بسته خدماتی سلامت روان به جمعیت تحت پوشش در سال گذشته خبر دادند و گفت: 11 هزار نفر معاینه دوره ای انجام شده  و تعداد 585 نفر نیز تحت غربالگری بیماری های مزمن قرار گرفته اند و در این غربالگری ها بیماران دیابتی ،ایسکمیک قلبی ،انواع سرطان و اختلالات چربی خون و افراد داری فشار خون بالا شناسایی شده اند . نامبرده در پایان از فعالیتهایی که منجر به هدف کنترلی در بیماران فوق گردیده اشاره کرد و به طور نمونه از رسیدن 72.3 درصد مبتلایان به فشار خون به هدف کنترلی زیر 80/140  وهدف چهل درصدی کاهش HBA 1c دیابتی ها به زیر 7%  نام برد و اظهار داشت در اصفهان 37 درصد افراد دارای چربی خون بالا و 25 درصد افراد دارای اضافه وزن به هدف کنترلی دست پیدا کرده ایم.
     دکتر مرجان غروی متخصص طب کار نیز در این همایش فرآیند معرفی کمسیون پزشکی در بیماری های شغلی و اجرای آرای کمیسیون را برای حضار توضیح داد و مطالب ارزشمندی در ارتباط با ویژگی های شغل در معاینات دوره ای ؛ فرآیند انجام معاینات دوره ای و درخواست تست های تشخیصی بر اساس شرایط شغل و مواجهات؛ فرآیند ارجاع در بیماری های مزمن غیر واگیر جهت انجام مشاوره های تخصصی؛ تعریف بیماری های شغلی و غیر شغلی در سیستم نظام مراقبت صنعت نفت؛فرآیند تشخیص نهایی بیماری های شغلی و برنامه پیگیری و کنترل بیماری ها؛ روش انجام بیولوژیک مانیتورینگ و در نهایت نحوه صدور نظریه نهایی در بیماری های شغلی و ارائه توصیه های آموزشی به شاغل توسط را ارائه کرد.
     رئیس ستاد طب صنعتی و بهداشت سخنران بعدی جلسه بود که ضمن برشمردن فعالیتهای این ستاد طی 5 سال گذشته ،جمعیت تحت پوشش این ستاد را در سه استان اصفهان ،چهار محال و بختیاری و یزد 8963 نفر ذکر کرد و اظهار داشت که حدود نیمی از آن نیروهای رسمی و نیمی دیگر نیروهای قرارداد مستقیم و پیمانکاری می باشند . ایشان معاینات نیروهای پیمانکاری در مرکز سلامت کار شهرک شهید منتظری را از نظر کیفی نسبت به سایر مراکز خصوصی برتر دانست و از رضایت بالای مدیران از انجام معاینات کارکنان غیر رسمی خود در این مرکز خبر داد .دکتر نیازی اصفهانی در ادامه سخنان خود ضمن برشمردن شاخص های سلامت کارکنان هم از نظر شاخص های سلامت کار و هم از نظر سلامت  عمومی، تعداد معاینات کارکنان صنایع تحت پوشش را در سال گذشته نزدیک به 97 % اعلام و درصد رشد آن از 5 سال قبل تاکنون را افزایشی ذکر کرد. نامبرده با اظهار امیدواری برای نزدیک شده به صددرصد انجام معاینات در سال جاری، تعداد معاینات نیروهای پیمانکاری را در سال حدود 3000نفر اعلام کرد. وی در ادامه شاخص کارکنان دارای کار مناسب و دارای محدودیت های شغلی در جمعیت تحت پوشش را برشمرد و میزان شیوع بیماری های شغلی را بسیار ناچیز اعلام کرد.  این مقام مسئول در پایان همچنین به شاخص های میزان شیوع سلامت مانند فشارخون بالا، چاقی ،بیماری قلبی و کاهش شنوایی و... در مراکز سلامت کار اشاره داشت.
همچنین در پایان قسمت اول این همایش آقای سعید مختاری کارشناس پرستاری نیز چگونگی ثبت اطلاعات در نرم افزار سنجش و ارزیابی شاخص های سلامت شغل(نرم افزار بهبان) مطالب مفیدی را  برای شرکت کنندگان ارائه کرد.
     قسمت دوم این همایش برگزاری پنل تخصصی و علمی بود که پس از استراحت و پذیرایی توسط رئیس بهداشت ودرمان،معاونت سلامت، رئیس ستاد طب صنعتی و بهداشت و متخصص طب کار به سوال های شرکت کنندگان پاسخ دادند.اکثر شرکت کنندگان ضمن تشکر از برگزاری این همایش خواهان ادامه این گونه همایشها شدند

"همایش نظام مراقبت بیماری ها در حوزه سلامت کار"

۹ دی ۱۳۹۶ ۱۴:۴۰
پایگاه اطلاع رسانی اصفهان |
تعداد بازدید : ۱,۶۶۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید