سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۰۹

اخبار

گفتگو با آقای بندر شیرازی شاعر و مؤلف مجموعه اشعار" از غزل تا ترانه"

آقای بندر شیرازی موگویی تکنسین امور داروئی بهداشت و درمان اصفهان قریحه ذاتی شاعری دارند و اخیرا کتابی با عنوان" از غزل تا ترانه"تألیف کرده اند

 آقای بندر شیرازی موگویی تکنسین امور داروئی و از سال 1376 در بهداشت و درمان صنعت نفت اصفهان مشغول انجام وظیفه می باشند. بواسطه قریحه ذاتی شاعری که دارند و به بهانه انتشار مجموعه اشعار "از غزل تا ترانه "که اخیرا چاپ و به بازار عرضه شده است برآن شدیم تا با ایشان گفتگوی صمیمانه داشته باشیم که توجه شما را به آن جلب می کنیم.
در آغاز ضمن تشکر از حضورتان در واحد روابط عمومی ،به عنوان مدخل گفتگو کمی از خودتان برایمان بگویید.
    اینجانب در فروردین سال 1348 در روستای فهره از توابع شهرستان الیگودرز بدنیا آمدم. در سن 5 سالگی  به اصفهان مهاجرت و تمام مقاطع تحصیلی را در این شهر گذراندم. تحصیلات دانشگاهی را در رشته کارشناسی ادبیات فارسی با گرایش محض در سال 1373 در دانشگاه پیام نور خوانسار شروع و به پایان رساندم. در این دانشگاه و همزمان در این شهر خاطره انگیز به فعالیت های ادبی در زمینه شعر و مقالات تحقیقی پرداختم. بنده پایه گذار انجمن ادبی سهراب سپهری در دانشگاه پیام نور این شهرستان در سال 1376 و یکی از اعضای اصلی انجمن ادبی وهاج خوانسار بوده ام.
آیا کارهای فرهنگی دیگری داشتید؟
    بله. در واقع فعالیت های فرهنگی بنده از دوران دبستان و سال دوم ابتدایی با قرائت دعای صبحگاه مدارس شروع شد ، پس از آن در مقطع راهنمایی شروع به نوشتن نشریه های دیواری که حال و هواي خاص خودش را داشت و بسیار خاطره انگیز بود پرداختم. در مقطع متوسطه با نوشتن مقالات مختلف با موضوعات متنوع فعالیت های فرهنگی ام را ادامه دادم.
در دوران دانشگاه در جشنواره های شعر کشوری شرکت و موفق به دریافت انواع لوح تقدیر و مقام شدم. جشنواره هایی مانند: پنجاهمین سالگرد مرحوم ملک الشعرای بهار در شهر مشهد ، استاد شهریار در شهر تبریز، شهرداری اصفهان ، دانشگاه بروجن،نویسندگان دانشگاه اصفهان و در نهایت جشنواره اقوام ایرانی (مربوط به قوم بختیاری) در تهران و فرهنگسرای بهمن تهران
لطفا بفرمایید چه شد که به نوشتن روی آوردید و اولین تالیف شما چه بود؟
    بنده با توجه به اینکه از اوان کودکی و دبستان یک حس خوب نسبت به شعر داشتم احساس کردم با شنیدن شعر باعث شادی درونم می شود،و این آغازی بود جهت گرایش به دنیای بزرگ و شگرف شعر و ادبیات پارسی. اولین شعری که بصورت رسمی و کارشناسی شده سرودم تابستان 1373 بود، شعر با موضوع دانشگاه، شعری که باعث شد در جشنواره های شعر کشور راه پیدا کنم و در تریبون های دانشجویی بارها قرائت گردد و بعدها سر از مجلات فرهنگی درآورد.
اولین کتابم با عنوان "از غزل تا ترانه" که مشتمل بر سه اثر از 1-  غزل 2- ترانه 3- شعر نو می باشد که اخیرا" چاپ و روانه بازار شده است.
این روحیه شاعری و سرودن شعر چه تاثیراتی در محیط کار و ارتباط با همکاران داشته است؟
    اگر گفته باشیم شعر بزرگترین پل ارتباطی با افراد و مردم جامعه است شاید حرفی را به گزاف نزده باشیم. دنیای شعر، دنیایی است که همه مخصوصاٌ مردم مشرق زمین و بالاخص مردم فرهنگ مند ایرانی آن را دوست دارند. قرائت یک مصراع شعر برای همکاران در اوج خستگی آنها و حجم بزرگ ارباب رجوع در طول روز باعث می شود که خستگی از تنشان بدر آید و باعث شادابی ضمیر و اندرون آنها شود و یک انرژی مضاعف به آنها بدهد. این مسئله در مورد ارباب رجوع نیز صادق است.
همکاران همه شاعر را دوست دارند و به او احترام می گذارند و شاعر نیز، متقابلا به همکاران شادی و شعف درونی می دهد و باعث حرکت و پویایی و در آنها باعث رفع خستگی در محیط کار می شود. این یک رابطه عمل و عکس العمل است.
انگیزه شما از نوشتن کتاب "از غزل تا ترانه" چه بوده است؟ و چرا این عنوان را برای این مجموعه انتخاب کرده اید؟
    همانگونه که بدن انسان روزانه به مواد غذایی و اکسیژن نیاز دارد روح ما انسانها نیز احتیاج به غذا دارد. غذای روح ما مطالعه ،شعر و موسیقی است. بنده با توجه به نیازی که در بین مردم اجتماع حس کردم سعی کردم کاری را ارائه دهم که مردم دوست دارند چون ما با همین مردم در تعامل هستیم بنابراین تلاش کردم اولین چیزی را که مردم نیاز دارند را برآورده نمایم.
علت نام گذاری کتاب بنده این است که با غزل شروع می شود و به ترانه پایان می پذیرد و به سه بخشی که قبلا توضیح دادم تقسیم شده است . از طرفی چون بنده دو دختر به نام غزل و ترانه دارم و این کتاب به ایشان تقدیم شده است که در عنوان کتاب کاملا توضیح داده ام .
آیا کتاب دیگری در دست نوشتن دارید؟
    بله. من روزی که شعر نگویم شب خوابم نمی برد ، حتی اگر یک دو بیتی باشد . سروده های روزانه ام در کانال از غزل تا ترانه به اشتراک گذاشته می شوند و از مجموع این سروده ها در آینده قطعا اثر دیگری متولد خواهد شد.
شاعران مورد علاقه شما چه کسانی هستند و با چه قالب شعری بیشتر ارتباط دارید؟
    همه شعرا  برای بنده قابل احترام هستند از رودکی گرفته تا شعرای نسل جدید. هر شاعری با هر سبک و سیاقی حرفی برای گفتن دارد منجمله بزرگان ادب پارسی مثل فردوسی، سعدی، حافظ، مولانا ، خیام و عطار که وزنه های بزرگ ادبیات فارسی هستند. قالب شعر بنده غزل، دوبیتی و شعر نیمایی و سپید است.
چقدر از شعرهایی که گفته اید یا کتابی که تالیف کرده اید استقبال شده است؟
    بنده هروقت برای مخاطبین شعر قرائت میکنم، موجب استقبال و رضایت آن فرد بوده و این را از تغییرات چهره رو در روی مخاطب می توان فهمید. اکنون کانال تلگرامی با همین نام کتاب (از غزل تا ترانه) که کانال اختصاصی شعر بندر شیرازی به آدرس(az_ghazal_ta_taraneh@)است، ایجاد نموده ام . این اشعار در گروه های متعدد فضای مجازی را به اشتراک گذاشته ام که بیشتر مواقع یک دوبیتی است ، که اکثر مواقع در طی 24 ساعت بیش از 1000 نفر بازدید کننده دارد. از طرفی چون کتابم تازه متولد شده و محصول بهار 96 می باشد امیدوارم با یک اطلاع رسانی صحیح مورد استقبال قرار گیرد و این را آینده مشخص خواهد کرد.
مشوقین شما چه کسانی بوده اند و چه افرادی به شما کمک  کردند؟
    مشوقین شعر من مخاطبان شعرم بوده اند افرادی که بعد از شنیدن شعرم یک دست زیبا و مفصل برایم زده اند و این بزرگترین تشویق و موتور حرکت من بوده است. این عزیزان کمک بزرگی به من کرده اند که گوش های نازنین خود را بطور سماعی در اختیار من گذاشتند و فراز و نشیب شعرم را به من تذکر داده اند. از مجموعه کارکنان و همکاران می توانم به جناب آقای دکتر کرامت صداقت اشاره کنم که با تمام وجود خود شعرم را گوش داده اند و مشوق من بوده اند که لازم است که یک تشکر ویژه از ایشان بنمایم.
از مجموعه افراد خانواده نیزمی توان به دو برادر ارجمند و کوچکترم که خود شاعر وشعرشناس قوی هستند یعنی آقا روح اله و آقا مهدی اشاره کنم.
در پایان اگر نکته خاصی دارید بیان کنید:
    حرف آخرم این است که از همه عزیزانی که این مصاحبه را می خوانند تشکر کنم . از مدیریت محترم بهداشت و درمان ، معاونت محترم سلامت، ریاست محترم روابط عمومی و سایر مسئولین به خاطر حمایت ها و انجام این مصاحبه تشکر ویژه نمایم. مخاطبانم را دعوت می نمایم "کتاب از غزل تا ترانه" را تنها نگذارند و روزانه حداقل یک مرتبه به کانال تخصصی شعر از غزل تا ترانه سری بزنند و با مقدم خودشان بنده را خوشحال نمایند.
لازم است از همسر عزیزم که این سالهاصبوری کردند تا "از غزل تا ترانه" پای به عرصه اجتماع بگذارد نیز تشکر و تقدیر نمایم.
بعنوان حسن ختام آخرین سروده ام که در مورد مسایل روز کشور و رخداد تروریستی اخیر تهران می باشد را تقدیم خوانندگانم می نمایم.

 
داعشیان
این خاک که هر نقطه آن همچو دم ماست
این بیشه شیران سرافراز و جم ماست
دیروز شنیدم که گروهی ز پلیدان
سنگی بزدند آه ! جواب از اهم ماست
از زخم سر ناخن تو خواب ندارم
تهران! به خدا زخم تو چون کوه غم ماست
ما در طلب مکتب عشقیم و شهادت
این صبر حسن گونه بدان از کرم ماست
از نسل سیاوش صفتان زاده دردیم
فریاد حسین بن علی بر علم ماست
« ما زنده از آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست »
فریاد ! شغالان عرب خوب بدانید
شیران و پلنگان جهان در عجم ماست
بی بی حرم صبر نما روز خوش آید
روزی که "سر داعشیان" در قدم ماست

گفتگو :سید رضا بنی هاشمی


۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۰۱
تعداد بازدید : ۵,۴۷۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید