سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۸:۳۶
 

اخبار

به بهانه هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت

دکتر نقیه: اطلاع رسانی در جهت پیشگیری می تواند کمک بسیاری به ویژه در جهت ارتقاء سلامت و کاهش هزینه های درمان داشته باشد،

به مناسبت هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت دکترمسیح نقیه متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری شاغل در بهداشت ودرمان صنعت نفت اصفهان مطالب مفیدی در ارتباط با این بیماری بیان کردند که در ادامه به استحضار خوانندگان محترم می رساند .
     دکتر نقیه هپاتیت را التهاب کبد معنی و علل مختلف عفونی و غیر عفونی را در ایجاد آن دخیل دانست. و ادامه داد: روز جهانی هپاتیت شش مرداد ماه( 28 جولای) است ولی در ایران به دلیل اهمیت موضوع علاوه بر آن هفته اول آبان ماه به عنوان هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت در نظر گرفته شده است.
     متخصص عفونی بهداشت ودرمان اصفهان دلیل عمده هپاتیت را ابتلا به عفونت های ویروسی متنوع نظیرHAV,HBV,HCV,HEV,HGV  برشمرد و افزود نظر به اینکه اطلاع رسانی در جهت پیشگیری می تواند کمک بسیاری به ویژه در جهت ارتقاء سلامت و کاهش هزینه های درمان داشته باشد،لذا اهمیت اطلاع رسانی عمومی در این زمینه مشخص می گردد.
     نامبرده اظهار داشت : از نظر سیر بیماری ، هپاتیت های ویروسی عمدتاً به دو دسته هپاتیت حاد و مزمن تقسیم بندی می شوندکه نوع حاد توسط انواع ویروسهای هپاتیتA,B,C,D,E,G بوجود می آید وتظاهرات آن از بدون علامت تا برق آسا می تواند باشد. ویروس های هپاتیت B,C,D  می توانند مزمن شوند و نوعE  در افراد با شرایط خاص نظیر نقص ایمنی می تواند به صورت مزمن در آیند. در سراسر جهان بالغ بر چهار صد میلیون نفر مبتلا به انواع هپاتیت مزمن می باشند .
دکتر نقیه انواع هپاتیت و راههای انتقال آن را به شرح ذیل بیان کرد:
هپاتیت A: از راه دهانی-مدفوعی منتقل می شود و به طور عمده تظاهر حاد و خود محدود شونده دارد و بیشتر در بالغین تولید علامت می کند تا اطفال.
در افراد با سابقه ابتلا به هپاتیت مزمن B ویا C با شدت بیشتری تظاهر می کند.تشخیص هپاتیتA با سرولوژی و درمان معمولاً حمایتی است.جهت پیشگیری از هپاتیتA  واکسن های مؤثری تهیه گردیده است و در صورت مواجهه فرد مبتلا جهت پیشگیری از ابتلاء از ایمونوگلوبین عضلانی میتوان استفاده کرد.
هپاتیت  B: در سطح جهان حدود 250 میلیون نفر مبتلا به نوع مزمن آن هستند که سالیانه یک میلیون مرگ در اثر عوارض هپاتیت مزمن B نظیر سیروز و سرطان کبد اتفاق می افتد.
راههای انتقال هپاتیتB: در بالغین بیشتر حین استفاده از مواد مخدر تزریقی و تماس جنسی یا مواجهه شغلی بوده ودر اطفال اغلب انتقال حین زایمان صورت می گیرد.
    در صورت ابتلا نوزادان به هپاتیتB حدود 90 درصد به نوع مزمن تبدیل می شود و حال آنکه در بالغین سالم پس از ابتلا اولیه بیش از 95 درصد موارد بهبودی داریم.
    علائم در مرحله حاد اغلب به صورت درد ناحیه فوقانی راست شکم ، تهوع ، استفراغ،زردی و افزایش آنزیم های کبدی است ودر مرحله مزمن در بسیاری از موارد بیمار بدون علامت است ولی قابلیت انتقال به افراد دیگر را دارد.
    همه افراد مبتلا به نوع مزمن نیازمند درمان نبوده ولی نیازمند پیگیری و مراقبت بویژه از نظر انتقال به سایر افراد جامعه خاصه افراد خانواده می باشند و در صورت قرارگیری این ویروس در محیط بیرون و بر روی اشیاء قابلیت سرایت حتی بمدت یک هفته را دارا می باشد.
    راههای پیشگیری از آن رعایت اصول بهداشتی و استفاده از واکسیناسیون و توجه ویژه به نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به هپاتیت می باشد. در پرسنل بهداشتی لازم است پس از تکمیل واکسیناسیون ، سنجش تیتر آنتی بادی صورت گرفته و از پاسخ مناسب نسبت به واکسن اطمینان حاصل نمود. چون در بعضی افراد علیرغم واکسیناسیون آنتی بادی به سطح قابل پیشگیری از هپاتیت نمی رسد.
تشخیص هپاتیتB: عمدتاً از طریق سرولوژی است.لازم به ذکر است در مراحلی از بیماری فرد قابل شناسایی توسط چک کردن HBS Ag نبوده و از تستهای دیگری باید استفاده نمود.
هپاتیت C : حدود شش ژنوتیپ اصلی دارد و راه عمده انتقال آن از طریق تزریق وریدی افراد معتاد بوده و قبلاً فراورده های خونی بوده است.در جهان حدود 71 میلیون نفر به هپاتیتC مزمن مبتلا هستند. شانس مزمن شدن فرد مبتلا به  هپاتیت Cحاد حدود 85% است که در صورت عدم درمان ، شانس نارسائی مزمن کبد تقریباً 20 % در طی 20 سال است.
    ابتلا به هپاتیت Cمزمن احتمال سرطان کبد را افزایش داده و در بسیاری کشورها علت عمده پیوند کبد است. البته خوشبختانه در سالهای اخیر در درمان هپاتیت C مزمن پیشرفت های قابل ملاحظه ای صورت گرفته است. تشخیص عمدتاً توسط سنجش  HCV Ab صورت میگیرد.در مورد بقاء ویروس در محیط بیرون حتی تا 72 ساعت نیز ذکر گردیده است.و یک نکته قابل توجه این که طی بررسی های انجام شده انجام تاتو ریسک هپاتیتC را افزایش نمی دهد.
هپاتیت D: این ویروس جهت ابتلا، تکثیر و باقی ماندن در افراد نیاز به ابتلا قبلی به ویروس هپاتیت B دارد و در صورت ابتلا فرد دچار هپاتیت نوع B به هپاتیت D ، شانس نارسایی کبد و سیروز در فرد افزایش می یابد. تشخیص آن با سرولوژی یا PCR جهت HDVاست.
هپاتیتE: راه انتقال آن در مناطق اندمیک بیشتر توسط آب آلوده به مدفوع صورت می گیرد و اغلب خود محدود شونده است . نکته مهم آن میزان کشندگی 20 % آن در افراد حامله بویژه در سه ماهه سوم است.این ویروس در افراد با نقص ایمنی قادر به تبدیل شدن به نوع مزمن و حتی نارسایی مزمن کبدی است. تشخیص آن عمدتاً با سرولوژی و در مواردی با  PCRخون یا مدفوع است. جهت این بیماری واکسن های مؤثری در مناطق اندمیک جدیداً تولید و مورد استفاده قرار گرفته است.
 
۶ آبان ۱۳۹۸ ۱۱:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۱۳۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید