سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۵۳

اخبار

به مناسبت هفته سلامت روان برگزار شد

برگزاری تریبون سلامت روان در قالب سخنرانی های یک ربعه در پلی کلینیک توحید اصفهان

تریبون آزاد سلامت روان به مناسبت گرامیداشت این هفته روزانه و متناسب با شعار آن روز توسط کارشناسان واحد مشاوره برای حاضرین در پلی کلینیک توحید به مدت یک ربع برگزار و مشاورین ضمن ارائه مباحث مختلف به سوالات مراجعه کنندگان پاسخ می دادند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت اصفهان ،تریبون آزاد در قالب سخنرانی های یک ربعه در طول هفته سلامت روان توسط کارشناسان واحد مشاوره بهداشت ودرمان صنعت نفت اصفهان و متناسب با شعار آن روز  برای مراجعین در پلی کلینیک توحید برگزار و مشاورین ضمن ارائه مباحث مختلف به سوالات حضار پاسخ دادند.
     دکتر شهنی در یکی از این تریبونها در ارتباط با موضوع"خانواده و سلامت روان جوانان و نوجوانان" اظهار داشت:همه ساله با توجه به نزدیک شدن روز جهانی سلامت روان از سوی سازمان جهانی بهداشت ،شعاری متناسب با مشکلات روز دنیا نام گذاری می شود که امسال نیز شعار "سلامت روان جوانان و نوجوانان در جهان در حال تغییر"انتخاب شده است که اهمیت ارائه خدمات و مراقبت بهتر از جوانان و مشکلاتی که در این دوران تجربه می کنند را نشان می دهد. وی دوره نوجوانی و جوانی را دوره مهمی از تحول دانست که موجب تغییرات اساسی و چشمگیری در جسم، روان و فکر فرد می گردد و او را برای ورود به دنیای بزرگسالی و پذیرش تعهدات و مسئولیت ها آماده می سازد. نامبرده اضافه کرد این تغییرات در بافت خانواده و جامعه رخ می دهد و می تواند تأثیرات روانشناختی در نوجوان بگذارد. 
    دکتر شهنی همچنین تصریح کرد: تغییرات سریع جامعه و دگرگونی در سبک های زندگی و تحول فضاهای اجتماعی از مسائل مهم زندگی امروز است که تأثیراتی بر سلامت روان نوجوان و جوان دارد.وی به گزارش سازمان ملل اشاره و اظهار داشت : از هر پنج جوان یک نفر مشکل سلامت روان را تجربه خواهد کرد و نیمی از مشکلات سلامت روان از سن 14 سالگی آغاز می شود. بنابراین توجه ،تمرکز و مراقبت از نوجوانان و جوانان در این دنیای پیچیده و پر رمز وراز مهمترین و ضروری ترین وظیفه خانواده ها و بزرگسالان است. این روانشناس محترمه خانواده سالم را به خاک سالمی تشبیه کرد که در آن افراد رشد سالم خواهند کرد و نقش خانواده سالم در ترویج استفاده از مهارت های سالم زندگی را با اهمیت توصیف کرد . 
    وی بیان داشت : خانواده هایی که فاقد مهارت های مفید زندگی هستند با عدم تأمین الگوی مناسب برای فرزندان مشکلاتی را برای آنها در آینده فراهم می کنند.جوان و نوجوانی که در محیط خانواده مورد توجه و تأکید قرار بگیرد و از مهر و محبت صادقانه والدین برخوردار گردد، احساس عزت نفس می کند و نسبت به خود نگرشی توام با احترام پیدا می کند و همین احساس باعث می شود که در برقراری ارتباط با دیگران مطمئن تر عمل کند. از طریف دیگر، رفتار و گفتار والدین می بایست الگویی برای فرزندان باشد . فرزندان از والدین خود تقلید می پذیرند و همانند سازی می کنند ، بی قراری و آشفتگی پایدار پدر و مادر بر سلامت عاطفی و رشد مهارتهای شناختی نوجوانان تأثیر منفی دارد، بنابراین در ابتدا نیاز به سلامت روانی والدین است که در صورت دارا بودن می توانند در جهت ایجاد سلامت روانی فرزندان خود تلاش کنند .

    این کارشناس مرکز مشاوره در پایان به چند نکته در مورد برقراری ارتباط با نوجوانان و جوانان در خانواده ها اشاره و بیان کرد: از اشتباهات رایج و شایع برخی والدین این است که احساس می کنند فرزند آنها صرفاً دوران کودکی به محبت و تبادل عاطفی نیاز دارد و دوره جوانی و نوجوانی را خارج از این مقوله می پندارند، در صورتی که محبت خانواده به جوان و نوجوان در او احساس امنیت ، اطمینان و اعتماد پدید می آورد و روح سرشار از تکاپو و تمنای آنها را سیراب می سازد که نتیجه طبیعی آن احساس تعلق به خانواده است. علاوه بر این روحیه خوش بینی و مثبت نگری را در نوجوان و جوان پرورش می دهد. این مساله زمینه را برای بروز خلاقیت،نو اوری و شکوفایی استعدادهای درونی نوجوانان و جوانان فراهم خواهد کرد. هرچند ما می دانیم به دلیل ویژگی های جوان و نوجوان و بحران هایی که او با آن موجه است، ارتباط  با آنها امری چندان ساده و آسان نیست. منظور از ارتباط سخن گفتن با او یا شنیدن سخن او نیست ، زیرا سخن گفتن همیشه نشانه ایجاد ارتباط نیست و چه بسا ارتباط یکسویه پدید آورد.به همین دلیل مراد ما از ارتباط، ارتباط موثر و مداوم،تأثیر گذار و نتیجه بخش بین او و خانواده است و بدون شناخت دنیای جوان و نوجوان این هدف امکان پذیر نیست.

شایان ذکر است مباحث مطرح شده  در روز های گرامیداشت این هفته در این تریبون بدین شرح بوده است:شنبه "نقش خانواده شاد در سلامت روان توسط خانم حسن زاده؛ یک شنبه تاب آوری جوانان و نوجوانان و سلامت روان توسط خانم دکتر ایراندوست؛.دوشنبه خانواده و سلامت روان جوانان و نوجوانان توسط خانم دکتر شهنی؛سه شنبه سلامت روان توسط آقای ایزدی ؛  تأثیر خود مراقبتی در سلامت روان جوانان و نوجوانان توسط خانم فرمانفر و همچنین مباحث مربوط به دستورات اسلام برای نوجوانان و جوانان توسط حاج آقا طرقی امام جماعت پلی کلینیک بین دو نماز ظهر و عصر برای نمازگزاران معزز

 تریبون سلامت روان 3
 
تریبون سلامت روان 2
تریبون سلامت روان 1
 
۲۵ مهر ۱۳۹۷ ۰۹:۴۴
تعداد بازدید : ۲,۳۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید