سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۵۹

اخبار

یکم اکتبر روز جهانی سالمندان گرامی باد

دکتر نوربخش:افزایش جمعیت سالمندان در جهان موجب توجه به سلامت این گروه سنی شده است.

در حال حاضر در کشور ما حدود 10 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند. بنا به گزارش اداره سالمندان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تا سال 2050 در حالت خوش‌ بینانه یک پنجم افراد و در بدبینانه‌ترین حالت یک چهارم جمعیت ایران سالمند خواهند بود.

دکتر سید فرید نوربخش پزشک عمومی و دارای MPHسالمند شناسی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران که در سال 1395فارغ التحصیل شدند . مطالب مهمی در ارتباط با روز جهانی سالمند ارائه کردند که در ادامه به استحضار خوانندگان می رساند: 

سالمندی از دیدگاه زیست شناختی به مجموعه ای از رخدادهای فیزیولوژیک و سایکولوژیک غیر تصادفی، پیشرونده و آرام اطلاق می شود که پس از سن بلوغ در اثر بروز تغییراتی در ساختار جسمانی و عملکردی فرد ظاهر می گردد. این تغییرات باعث می شوند که فرد سالمند استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری ها پیدا نماید و در مقایسه با افراد جوانتر با سرعت کمتری از بیماری ها و عوارض آنها بهبود یابد . با افزایش سن و همراه با تشدید تغییرات فیزیولوژیک، فرد آسیب پذیرتر می شود. این بدان معنی است که نسبت قابل توجهی از افراد سالمند مستعد بروز اختلال در وضعیت سلامتی خویش می باشند و به عبارت دیگر، تعادل موجود میان سلامت و بیماری در آنها به سادگی برهم خورده و عملکردشان در فاصله زمانی کوتاهی مختل می شود. افراد مذکور از نظر بروز عوارض ناشی از بیماری ها و از دست دادن استقلال عملکرد، در معرض خطر بیشتری قرار دارند و در این صورت احتمال بیماری، بستری شدن و مرگ و میر در آنها بالا می رود..

افزایش جمعیت سالمندان در جهان موجب توجه به سلامت این گروه سنی شده است. سرعت این تغییرات جمعیت شناختی در کشورهای در حال توسعه بیشتر محسوس می باشد. بر این اساس امروزه نیاز فزاینده¬ای برای فراهم نمودن مراقبت های بهداشتی درمانی برای سالمندان احساس می شود. گزارش انستیتو ملی سالمندی  در سال 2012 حاکی از جمعیت 600 میلیون نفری سالخوردگان 60 ساله و بالاتر در جهان است که این رقم تا سال 2025 دو برابر خواهد شد .

در حال حاضر در کشور ما، طبق گزارش مرکز آمار ایران و بر اساس  آخرین سرشماری ، حدود 10 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند. بنا به گزارش اداره سالمندان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تا سال 2050 در حالت خوش‌ بینانه یک پنجم افراد (20 درصد) و در بدبینانه‌ترین حالت یک چهارم جمعیت ایران (25 درصد) سالمند خواهند بود.

نتایج یک تحقیق، نشان می دهد جمعیت کشور از حدود 70 میلیون و 500 هزار نفر در سال 85 به حدود 90 میلیون نفر در سال 1430 خواهد رسید. به عبارت دیگر دامنه سنی جمعیت ایران در این دوره 45 ساله، نزدیک به 30 درصد رشد خواهد داشت. در حالی که رشد جمعیت سالمند 400 درصد خواهد بود. اکنون می توان با قاطعیت اظهار داشت با توجه به واقعیت های موجود در جامعه، در صورتی که پیش بینی مسئولان و برنامه ریزان برای سال های آینده، از هم اکنون کلید نخورد، در چند دهه دیگر، ایرانیان با هموطنانی سالخورده، بیمار و فقیر روبرو خواهند بود که مشکلات آن ها، به مراتب از اکنون که جوان ترند بیشتر است.

با توجه به مطالب فوق اگر از هم اکنون آمادگی لازم را برای مدیریت بهینه جمعیت سالمند کشورمان کسب نکنیم ،بدون شک در آینده ای نه چندان دور با انبوهی از جامعه سالمند بیمار که اکثریت قابل توجه هزینه های مالی و مراقبتی  سیستم بهداشتی کشور  را خواهان هستند ، روبرو می شویم.

با در نظر گرفتن اهمیت غیر قابل تردید همین امر ، سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.

روز جهانی سالمند

۱۵ مهر ۱۳۹۷ ۰۷:۴۷
تعداد بازدید : ۱,۳۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید