سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۵۵

اخبار

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر

"تغذیه با شیرمادر: زیر بنای زندگی سالم"

دکتر لقمانی: تغذیه با شیر مادر برای رشد و تکامل فک و صورت و عضلات زبان و شیپور استاش مفید و در کاهش عفونت گوش میانی، پوسیدگی دندان و کاهش نیاز به ارتودنسی بسیار مؤثر است.

 همه ساله اول آگوست  بنام روز جهانی شیر مادر  و هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از اول تا هفتم آگوست برابر با دهم تا شانزده مرداد در بیش از 120 کشور جهان گرامی داشته می شود و هدف اصلی آن تشویق مادران به تغذیه کودکان با شیر مادر است. سال گذشته شعار سازمان بهداشت جهانی "حمایت همه جانبه از مادران برای تداوم شیردهی؛ با هوش و قوی با شیرمادر" بوده و شعار امسال این سازمان "تغذیه با شیرمادر: زیر بنای زندگی سالم" است تا فرصتی برای آگاهی بیشتر مادران و خانواده ها از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری تغذیه با شیر مادر فراهم شود.  در آستانه هفته فوق الذکر گفتگویی را با سرکار خانم دکتر لقمانی متخصص محترم کودکان در بهداشت و درمان صنعت نفت اصفهان انجام دادیم و نظر ایشان را به همین مناسبت جویا شدیم.
دکتر لقمانی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت : اهمیت تغذیه با شیر مادر بر کسی پوشیده نیست و اکثر مادران از مزایای آن به دلیل دسترسی راحت در هنگام نیاز فرزند و همچنین کیفیت بالای آن نسبت به سایر شیرها مطلع هستند . ایشان تغذیه با شیر مادر را در کاهش بسیاری از بیماری های عفونی مانند اسهال و بیماری های غیر عفونی مانند دیابت،آسم و آلرژی  را بسیار مفید دانست .  دکتر لقمانی به دو مورد دیگر از مزایای تغذیه با شیر مادر که کمتر به آن پرداخته شده است، اشاره کرد  و گفت : اول اینکه تغذیه با شیر مادر برای رشد و تکامل فک و صورت و عضلات زبان و عضلات شیپور استاش مفید است و دوم آنکه در کاهش عفونت گوش میانی، کاهش پوسیدگی دندان و کاهش نیاز به ارتودنسی بسیار مؤثر است. کودکان شیر مادرخوار به دلیل رشد مناسب فک و صورت گفتار روان تر و قابل فهم تر دارند . .نکته مهم قابل ذکر اینکه ، به دلیل دارا بودن شیر مادر از باکتری لاکتوباسیلوس اجابت مزاج در شیرخواران بسیار راحت تر انجام می شود و حملات کولیک و دفع گاز که از مشکلات شایع نوزادان و ابتلای شیرخوارگی است کمتر اتفاق می افتد.
ایشان در پایان اظهار امیدواری کرد مادران با توجه با مزایای زیاد شیرمادر که سر دسته آن مزایای عاطفی می باشد تمام تلاش خود را جهت شیر دهی کامل  و عدم استفاده از سایر شیرها به کار بگیرند.


۹ اَمرداد ۱۳۹۷ ۰۸:۲۹
تعداد بازدید : ۲,۳۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید