سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ۲۲:۵۲
 

اخبار

طرح جوانه ها(نوجوانان 8-18 سال ) از ابتدای تابستان در مراکز بهداشت ودرمان اصفهان شروع و درحال اجراست

در راستای اجرای اهداف راهبردی سازمان و به دنبال اجرای موفق طرح جوانه ها در سال های گذشته ، بهداشت ودرمان اصفهان امسال نیز ادامه طرح مذکور را برای نوجوانان 8 تا 18 سال از ابتدای تیر ماه در مراکز بهداشتی و درمانی خود آغاز کرد، این طرح همزمان در تمامی واحدهای سلامت خانواده شروع که در پلی کلینیک تخصصی توحید تا کنون بیش 360نفر مراجعه داشته اند.

 واحد روابط عمومی جهت بررسی وضعیت چگونگی اجرای طرح در مراکز درمانی با دکتر شعربافچی رئیس پزشکی خانواده و مسئول اجرای این طرح ،قنواتی پرستار ارشد سلامت خانواده  و خانم ایل بیگی پرستار سلامت خانواده در پلی کلینیک توحید گفتگویی را انجام داده است که به استحضار خوانندگان میرساند.
     دکتر شعربافچی بررسی میزان مخاطرات جسمي و روانی در گروه سنی 8 تا 18 سال ، شناخت افراد در معرض خطر و همچنین مداخلات بهداشتی ، درمانی وآموزشی لازم جهت حفظ وارتقاء سلامت جسمی وبهداشت روان را از اهداف اصلی طرح دانست. ایشان همچنین ارزیابی رفتارهای پر خطر و اصلاح روش زندگی فرد را از هدفهای فرعی این طرح ذکر نمود.
این پزشک مسئول در ادامه مراحل مختلف طرح از جمله نقش پزشک خانواده را در اجرای موفق این طرح این گونه تشریح کرد: پس از اطلاع رسانی و فراخوانی از کانالهای مختلف از جمله تلفن به خانواده هایی که فرزندان 8 تا 18 ساله دارند ، آنها به واحد پرستار خانوده در مراکز مراجعه می کنند و فرمهای 1و 2 و همچنین فرم روانشناختی  تکمیل و سپس به پزشک خانواده معرفی می گردند . پزشک خانواده نیز معاینات لازم را به لحاظ ارزیابی وضعیت سلامت عمومی و ارزیابی ریسک فاکتور های ابتلا به دیابت ، پرفشاری خون و اختلال چربی خون و همچنین شناسایی افراد در معرض خطر را انجام می دهند و  بر اساس برنامه طرح آنها را به پاراکلینیک از جمله آزمایشگاه، ادیومتری ،،بینایی سنجی، انتروپومتری و مشاوره های لازم به متخصصین مربوطه  ارجاع می دهند . لازم به ذکر است  دختر خانمها در ابتدای کار به واحد بهداشت خانواده توسط همکاران ماما فرمها را تکمیل و معاینات اولیه انجام و در نهایت به واحد پزشک خانواده معرفی می گردند .در پایان معاینات و پس از غربالگری پرسشنامه های روان شناختی توسط کارشناس دی ربط  و همچنین آنالیز آمار و اطلاعات تصمیم برای ارجاع و پیگیری های پزشکی فرد گرفته شده و طرح های آموزشی نیز برای افراد و حتی خانواده ها در نظر گرفته می شود

 دکتر شعربافچی و خانم قنواتی

    خانم قنواتی کارشناس پرستاری شکل گیری عادات غذایی ، فعالیت بدنی و نحوه  زندگی در این دوره از زندگی فرد را از اهمیت اجرای این موضوع دانست و اضافه کرد بررسی سطح سلامت ، پیشگیری و تشخیص زود هنگام بیماری ها و همچنین آموزش های لازم جهت تغییر روند زندگی در جهت حفظ سلامت فرد نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نامبرده دست آورده های این طرح را در سال گذشته ارزیابی 1200 نوجوان عنوان کرد و گفت: ارزیابی ها از طریق پرسشنامه های غربالگیری سلامت روان، تغذیه ، ریسک فاکتورهای بیماری ها انجام شد و بررسی از نظر وضعیت توده بدنی(چاقی،لاغری،...)و معاینات بالینی پزشکی ،آزمایشگاهی و دندانپزشکی نیز انجام که بیشترین نتایج به دست آمده در نوجوان اختلالات اسکلتی-عضلانی و اختلالات روانی دوران بلوغ بوده است.
    خانم ایل بیگی پرستار سلامت خانواده در پلی کلینیک تخصصی توحید ضمن تشکر از اهتمام و توجه ویژه دکتر مختاری رئیس پلی کلینیک توحید و خانم دکتر امامی مسئول اجرای طرح جوانه ها در پلکلینیک توحید دراجرای این طرح، از غربالگری نیمی از افراد مشمول 8تا 18 سال به تعداد  360نفر دختر و پسر از ابتدای اجرای آن تاکنون خبر داد و اضافه کرد واحدهای ادیومتری، بینایی سنجی،دندانپزشکی،آزمایشگاه و همچنین کارشناسان تغذیه و روانشناسی با واحد های پرستاری خانواده و مامایی در این زمینه همکاری مطلوب و صمیمانه ای داشته و در پیشرفت اجرای طرح نقش ارزشمند و بی بدیلی  ایفا کردند. شایان ذکر است که انجام طرح برای نوجوانان دختر 8 تا 18 سال توسط واحد مامایی و برای پسران توسط پرستار خانواده انجام گرفته است.

طرح جوانه ها  

۲۰ تیر ۱۳۹۷ ۰۷:۵۸
تعداد بازدید : ۱,۲۱۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید