سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۵۵

اخبار

جلسه سخنرانی با عنوان "آسیب های اجتماعی اعتیاد"بمناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد

دکتر شاملی : در حال حاضرماده مخدر" گل بعد از تریاک دومین ماده مخدر مصرفی در کشور است و از مشتقات تغییر شکل یافته ماری جوانا است که از گیاه شاهدانه بدست می آید و 7 برابر بیشتر از حشیش مخدر دارد .

26 ژوئن برابر با 5 تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است. این روز به دلیل مبارزه با پدیده خانمان‌سوز و شوم مواد مخدر نام گذاری شده است. به دلیل اهمیت موضوع و معضل اعتیاد به مواد مخدر که بلای خانمان سوزی برای جوامع بشری  است و افراد را در چنگال مرگ اسیر می کند و با گرفتن قدرت اندیشه، نوآوری، پشتکار، کوشش و سازندگی بنیان خانواده و اعتقاد دینی آنان را به نابودی می کشاند؛ برنامه سخنرانی در تاریخ 6تیرماه با عنوان "آسیب های اجتماعی اعتیاد" توسط سرکار خانم دکتر شاملی کازرونی پزشک خانواده پلی کلینیک تخصصی شاهین شهر که در این زمینه تجارب ارزشمندی دارد برای جمعیت تحت پوشش در سالن اجتماعات این مرکز برگزار و مطالب مهم و کاربردی  ارائه گردید.

در این سخنرانی دکتر شاملی اعتیاد را شکست در خودداری کردن فرد از یک رفتار علیرغم تلاش هایش برای خودداری از آن و همچنین شکایت فرد مبنی بر اینکه رفتارش خارج از کنترل است تعریف کرد و ادامه داد باورهایی از قبیل : یکبار مصرف خطری ندارد،تفریحی مصرف کردن اشکالی ندارد ، کسی که مواد مخدر مصرف می کند از چهره اش مشخص است ، چون ورزشکار و تحصیل کرده است دچار اعتیاد نمی شود و مواد اعتیاد آور برای افراد بالای 50 سال ضرری ندارد و مفید است و از این قبیل موارد در افزایش مصرف مواد مخدر خیلی مؤثر است. نامبرده در پاسخ به این سؤال که چرا مصرف مواد مخدر در گذشته جرم محسوب می شد ولی اکنون به عنوان یک بیماری مزمن مطرح است،اظهار داشت: اول اینکه شروع و سیر این بیماری ها می توانند متأثر از وراثت باشد . دوم اینکه در مورد این بماری ها درمان قطعی وجود ندارد و تنها می توان با درمان های موجود  آنها را کنترل کرد و عامل مهم سوم اینکه عوامل رفتاری در همه این بیماری ها دخیل است.

دکتر شاملی نشانه های افراد مصرف کننده را به نشانه های مشکوک و نشانه های قطعی تقسیم بندی کرد و گفت رفتارهای بی ثبات و غیر قابل پیش بینی ،عدم تمایل به برقراری ارتباط با دیگران و میل به تنها ماندن و همچنین زود عصبانی شدن و خلق گرفته و در کل تغییر خلق از نشانه های مشکوک هستند و مفقود شدن پول و اشیای با ارزش، پیدا شدن وسایل مصرف مواد مخدر و دروغگویی و تغییر ساعات خواب و بیداری از نشانه های قطعی مصرف مواد مخدر می باشند.

این پزشک خانواده در ادامه سخنرانی خود از ماده مخدر" گل "صحبت به میان آورد و افزود این ماده مخدر در حال حاضر بعد از تریاک دومین ماده مخدر مصرفی در کشور است و از مشتقات تغییر شکل یافته ماری جوانا است که از گیاه شاهدانه بدست می آید و 7 برابر بیشتر از حشیش مخدر دارد . وی معضلات این ماده را پایین بودن سن ابتلاء آن دانست و با بیان اینکه حتی مصرف یکبار آن ممکن است فرد را مبتلا به اعتیاد کند مهمترین عارضه مصرف گل را بی تفاوتی و بی انگیزگی در افراد و اختلال در روند زندگی دانست و افزود: ماده گل بر سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارد و علائمی  مانند افزایش ضربان قلب - قرمز شدن چشم- خشکی دهان - خنده های بی مورد - عدم تمرکز - از دست رفتن تعادل – کاهش حافظه کوتاه مدت و سر خوشی برای مصرف کننده ها ایجاد می کند .

ایشان در پایان ابزار مصرف این ماده را مخلوط با سیگار و با استفاده از پایپ مخصوص عنوان کرد و در ارتباط با درمان آن بیان کرد "به طور کلی مواد اعتیاد آور توهم زا پروتکل درمانی خاصی ندارند و منظور این است که درمان دارویی ندارند و بر اساس علائمی که فرد از خود بروز می دهد درمان انجام می گیرد و درمان اصلی را رفتار درمانی ،حمایتهای درمانی ، کنترل عواطف فرد مصرف کننده و مددکاری برشمرد و گفت پیشگیری و آگاهی کافی در مورد اعتیاد ضرورت اول است و توصیه های پیشگیرانه ای مانند افزایش اطلاعات، افزایش مهارتهای تربیتی ، ایجاد فضای آرامش در خانواده و  الگوی مناسب در خانواده را برای خانواده ها لازم دانست.

۹ تیر ۱۳۹۷ ۱۰:۱۹
تعداد بازدید : ۳,۸۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید