سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۵۸
 

اخبار

گفتگو با کارشناس تغذیه بمناسبت هفته ایمنی غذا(24 تا 30 خرداد)

برای آشنایی بیشتر با ایمنی غذا ، کارشناس تغذیه ایزدگشسب مطالب مفیدی را بیان کردند که در ادامه تقدیم می شود.

ایمنی مواد غذایی از بخشهای مهم سلامت جامعه است و بدون شک در تندرستی انسان به گونه‌ای مؤثر است که هیچکس نمی‌تواند آن را انکار کند. تغذیه‌ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن تمامی احتیاجات بدن ما تنظیم شده باشد و از سلامت لازم به لحاظ عاری بودن از هر گونه آلودگی میکروبی، شیمیایی و ... برخوردار باشد قطعا" سلامت انسان را تأمین خواهد کرد. بیماریهای ناشی از غذا یکی از مشکلات گسترده و روبه رشد در جوامع بشری توسعه یافته و در حال توسعه می باشد. لذا با توجه به اهمیت موضوع همزمان با هفته ایمنی غذا (24-30خرداد)برای آشنایی بیشتر با ایمنی مواد غذایی ، کارشناس محترم تغذیه سر کار خانم ایزدگشسب مطالب مفیدی را بیان کردند که ادامه تقدیم می گردد.

ایمنی غذا :

ایمنی غذا عبارت است از اطمینان از اینکه غذایی که می خوریم کاملاً سالم است و آلودگی ندارد.آلودگی میکروبی،انگلی و شیمیایی

 و این در حالی است که تهدید های جدید ایمنی مواد غذایی مدام در حال ظهور هستند و تغییرات در تولید ،توزیع و مصرف مواد غذایی و تغییرات در محیط زیست و آب و هوا ایمنی غذا  را  به چالش کشیده اند. با گسترش فناوری،مصرف افزودنیها،آفت کش ها و آنتی بیوتیک ها و دستکاری های ژنتیکی در تولید مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه رشد چشمگیری داشته است که منجر به اثرات سوء انکار ناپذیری به سلامت انسان از جمله بروز انواع ناهنجاری های مادرزادی و سرطان بویژه در کودکان شده است.

بنابر این بسیاری از بیماری های که امروزه بشر با آن دست به گریبان است با برنامه ریزی بر غذا ها و کنترل ایمنی غذا از مزرعه تا سفره قابل پیشگیری می باشد و طبعاً مقابله با آن ها باید دغدغه سیاست گذاران سلامت در دنیا و در ایران باشد و نیازمند سیاست گذاری های کلان است. خصوصا در کشورعزیزمان ایران زیرا برای مثال مطالعاتی بروی تعدادی از گوشت های مرغ توزیع شده در شهر تهران نشان داد که حدود 25 درصد مرغ های مورد مصرف به انواع سالفونلا آلوده بودند که عوارض اسهال و استفراغ و عفونی شدن بافت روده ای را به همراه دارد. با مطالعاتی دیگر آلودگی برخی مواد غذایی به فلزات سنگین مانند سرب و کادمیوم که از راه کودهای فسفاته و لجن های فاضلابی وارد گیاه شده یا در تغذیه دام وارد میشوند یا سم قارچی آفلاتوکسین که بر اثر نگهداری نادرست بعضی غلات و آجیل ایجاد می گردند و یا وجود سموم آلی کلره که طیف وسیعی از حشره کش های دفع آفات را تشکیل می دهند. در کشور را  نشان داده است حتی نیترات موجود در خاک بسیاری از مزارع بسیار بالاتر از حد مجاز گزارش می شود.

بدیهی است کنترل این مسائل نیازمند آموزش وسیع و جامع فعالان عرصه تولید و کشاورزی و وضع قانونهای جامع و کارا و  سخت گیرانه جهت تولید و توزیع مواد خوراکی است.

و اما توصیه های عمومی سازمان جهانی بهداشت برای بهبود ایمنی غذا در مرحله آماده سازی و نگهداری مواد غذایی در خانه:

1)حفظ تمیزی و پاکیزگی

برای مثال تمیز بودن کامل دست ها،پارچه های پاک و خشک کردن مواد غذایی و تخته های مخصوص خرد کردن مواد غذایی

2)مواد غذایی خام و پخته را جدا نگهداری کنید

مواد غذایی خام خصوصاًگوشت قرمز،مرغ و ماهی و شیرابه های آنها می توانند حاوی میکرو ارگانیسم های خطرناکی باشند که در طول آماده سازی و ذخیره سازی بر روی  مواد غذایی دیگر منتقل شوند.بنابراین باید این مواد  را در ظروف درب دار نگهداری کرد و از تجهیزات(کارد و تخته)جداگانه برای آماده سازی آنها بهره برد تا تماسی با مواد پخته و آماده نداشته باشند.

3)پخت مناسب و کامل مواد غذایی

پخت مناسب مواد غذایی تقریبا تمام میکرو ارگانیسم های خطرناک را از بین می برد.پختن غذا در دمای 70 درجه سانتی گراد می تواند کمک کند تا مطمئن شویم مواد غذایی برای مصرف سالم هستند.خصوصا گوشت چرخ کرده/قطعات بزرگ گوشت و ماکیان

مواد غذایی که قبلا پخته شده اند را نیز بایستی برای مصرف مجدد کاملا گرم کنید.

4)نگهداری مواد غذایی در دمای مناسب

اگر مواد غذایی در دمای محیط اتاق نگهداری شوند میکرو ارگانیسم ها میتوانند سریع رشد کنند .با نگهداری مواد غذایی در دمای زیر 5 درجه سانتی گراد و بالاتر از 60 درجه رشد میکرو ارگانیسم ها آهسته یا متوقف می شود.بنابراین نباید مواد غذایی پخته شده را بیش از 2 ساعت در دمای اتاق قرار دهید.یا بهتر است برای رفع انجماد مواد فریز شده آنها را در دمای اتاق قرار ندهیدو از یخچال استفاده کنید.

5) از آب و مواد اولیه سالم استفاده کنید

مواد اولیه از جمله آب و یخ ممکن است با میکرو ارگانیسم های خطرناک و مواد شیمیایی آلوده باشند و مواد شیمیایی سمی ممکن است در مواد  غذایی آسیب دیده و کپک زده وجود داشته باشند.بنابر این حداکثر تلاش را در تهیه و نگهداری مواد اولیه سالم بنمایید.

۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ۰۷:۵۴
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۴۴۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید