سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۱۴

اخبار

در آغاز هفته ارتقاء آگاهی درباره بارداری /کلاس های آموزشی توسط تیم سلامت خانواده مناطق برگزار می شود

از 14 تا 28 بهمن ماه بنام هفته "ارتقاءآگاهی درباره بارداری " نامیده شده است ، همکاران تیم سلامت خانواده مناطق با همکاری مراکز بهداشت شهرستان ها اقدام به حساس سازی و آگاه سازی جمعت تحت پوشش از طریق برگزاری کلاس ها ی اموزشی ، ارائه پوستر ، پمفلت و کتابچه می نمایند.

در بسیاری از موارد،دلیل عمده عدم موفقیت برنامه های سلامت ضعف در مسئولیت پذیری افراد جامعه در برابر رفتارهای بهداشتی خود است ، اما این مشکل به دلیل عدم تمایل آنان نسبت به سلامت خود ، یا صرفه جویی درهزینه های بهداشت ودرمان  و یا عدم پیروی از برنامه های بهداشتی نیست.بلکه به دلیل عدم  دریافت آگاهی ها، مهارت ها و نگرش های لازم  درحیطه رفتار های سلامت است .

برا ی رفع این مشکل ,آموزش به افراد جامعه  ضرورت می  یابد . آموزشی که هدف آن  ممکن است جنبه های پیشگیری ، درمانی ، توانبخشی و بطور کلی  مراقبت از خود به منظور ارتقای سلامت باشد.

آموزش باعث میشود توانایی مدد جو و خانواده  برا ی تصمیم گیری مناسب از شرایط جدید افزایش یافته و مددجو قادر باشد  با عوارض ناشی از تغییرات فیزیولوژی دراثر بیماری یا تغییر وضعیت سلامتی خود آگاهی یافته و نکات لازم جهت  حفظ و ارتقا ء سلامتی را درشرایط جدید جایگزین نماید مراقبت از باردرای از دوران پیش از بارداری شروع می شود و این موضوع نشان دهند اهمیت فرآیند بارداری و زایمان است .
ارتقا آگاهی و دانش زنان از تغییرات بدن و جنین در دوران بارداری کمک میکند تا مادران بتوانند از وضعیت سلامتی خود آگاه شده و  برای بادراری تصمیم گیری نمایند و درنهایت  دوره بارداری خود را به خوبی سپری کرده ، برای زایمان آماده و آگاهی لازم برای مراقبت از فرزند خود را بدست بیاورند.

زیرا د رهر مرحله از بارداری بدن مادر و جنین نیاز های فیزیولوژی , جسمی ,روحی , تغذیه ای  خاص خود را دارد و درکنا رآن بروز مشکلات , ناراحتی ها  و خطرات  هر مرحله از بارداری متفاوت است گاهی نیارز به مراقبت های ویژه ضرور ی میشود و سلامت ماد رو جنین تهدید میشود و برا ی رفع آن باید تدابیر ویژه ای توسط کا رگروهی از ارائه دهندگان سلامت انجام شود تا کمترین عارضه  برا ی مادرو جنین ایجاد شود . 

براساس کتابچه شاخص های سال 1395 حدود 3000 زن تحت پوشش خدمات مراقبت پیش از بارداری در مراکز بهداشت خانواده صنعت نفت بوده اند . خدمات ارائه شده شامل تشویق زنان ازدواج نموده به فرزند آوری ,انجام معاینات سلامت ,آزمایشات پاراکلینک و بررسی نتایج و تصمیم گیری درمورد سلامت زن وفرزند آوری مورد ارزیابی قرا رمیگیرد . همچنین تعداد 3876 زن باردار پرونده دار دراین مراکز ثبت وخدمات مراقبت ادغام یافته سلامت بارداری را دریافت نموده اند . بطور خلاصه تعدادی از شاخص های سلامت سازمان که نتیجه اقدامات تیم سلامت ستاد وصف می باشدرا به حضور اعلام می نمایم .

 این شاخص ها نشانگر این موضوعات هستند :
1-    کمتر از 1 % زنان باردار زیر 18 سال, 78.8% درگروه سنی 19-35 سال و 20 % درگروه سنی بالای 35 سال طی سال 1395 باردار شده اند .
2-    55.5 % زنان توده بدنی نرمال داشته اند .1.2 % لاغر و بقیه درگروه اضافه وزن و چاق قرار داشتند .
3-    92.9 % باردار ی ها با تمایل شخصی بوده و همین تعدا پرونده  پیش از بارداری داشته اند .
4-    94.4 % از نظر ابتلا به دیابت غربالگری شده اند که 2.7% مبتلا به دیابت بارداری تشخیص داده شده اند .و 5.5 % زنان مبتلا به دیابت بارداری   پس از زایمان دچار پره دیابت و 5.5% دیابت  بارداری پس از زایمان  ادامه داشته است . که جهت کنترل این مادران  برنامه LQAS  ( پیگیری سلامت  ) انجام میشود .
5-    86% زنان از نظر ابتلا ء جنین به بیماریهای ژنتیک غربالگری شده اند . که کمتر از 03/% اختلال ژنتیک مشاهده شده است .
6-    حدود 74% زنان حائز شرایط از نظر تعداد,با ر مراقبت "لازم را دریافت نموده اند و حدود 90% کیفیت خدمات مناسب بوده است  .
7-    95.4%  زنان واکسن های لازم حین باردرای را دریافت نموده اند .
8-    05/% مرده زایی و 04/% مرگ نوزادی و هیچگونه مرگ مادر ثبت نشده است .
9-    92.3% متولدین  نوزاد از وزن مناسب برخوردار بوده اند
10-    92% مراقبت پس از زایمان دریافت نموده اند .حدود 3% عوارض پس از زایمان رخ داده است .
11-    66% زنان زایمان نموده  مراقبت دندنپزشکی پس از زایمان را دریافت نموده اند .
12-    77.5% زنان از نظر افسردگی پس از زایمان  غربالگری شده اند

از 14 تا 28 بهمن ماه بنام هفته "ارتقاءآگاهی درباره بارداری " نامیده شده است ، همکاران تیم سلامت خانواده  مناطق با همکاری مراکز بهداشت شهرستان ها اقدام به حساس سازی و آگاه سازی جمعت تحت پوشش از طریق برگزاری کلاس ها ی اموزشی ، ارائه پوستر ، پمفلت و کتابچه می نمایند. این کلاس‌های آموزشی کمک می‌کند تا خانواده ها دانش لازم نسبت به مراقبت های پیش از بارداری  (آشنایی با دستگاه تولید مثل ،مراقبتهای دوران بارداری، تغییرات بدن در دوران بارداری ، علایم هشدار در بارداری مراقبتهای بهداشتی دهان و دندان در بارداری , نوزادو...) ،حین بارداری( مراقبت ادغام یافته تغذیه دوران بارداری و شیردهی  آمادگی برای مادر شدن, حمایتهای روحی و روانی همسر دردوران بارداری آمادگی برای پدر شدن ،بدون حضور مادران بهداشت روانی دوران ), انواع زایمان (زایمان طبیعی ، سزارین , مراحل زایمان،کاهش درد , زایمان فیزیولوژیک و.. ),مراقبت  پس از زایمان(مرا قبت از  مادرو نوزاد در منزل (غربالگری ،   واکسیناسیون  ،   زردی ,شیر ماد ر تغذیه کمکی و ... ) را کسب نمایند .

تهیه کننده : شیدا سجادی مسئول مامایی و بهداشت خانواده سازمان
۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ۰۹:۵۰
تعداد بازدید : ۳,۹۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید