سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۱۴

اخبار

تشریح گوشه ای از خدمات تیم سلامت خانواده اصفهان توسط دکتر طبائیان

دکتر طبائیان : تعداد مراجعات فعال و غیر فعال به پزشک خانواده در سال گذشته بالغ بر 195 هزار مورد، پرستار خانواده حدود 31 هزار و بهداشت خانواده حدود 21 هزار مورد بوده است.
     واحد روابط عمومی بهداشت ودرمان صنعت نفت اصفهان به مناسبت 29 اردیبهشت روز جهانی پزشکی خانواده با خانم دکتر طبائیان مسئول این واحد گفتگویی انجام داد که  در ذیل خلاصه ای از این مصاحبه تقدیم میشود.
     دکتر طبائیان در ابتدا اظهار داشت: تقریبا به قدمت صنعت نفت در کشور سیستم سلامت در بخش های مختلف این صنعت مورد توجه بوده است و با تاسیس واستقلال سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بر اساس تجارب موفق جهانی، نظام ارائه خدمات خانواده در این سازمان برنامه ریزی و اجرا قرار گرفته است. 
     وی ادامه داد ؛ خدمات پزشکی خانواده  برای اولین بار در کشور به صورتی موفق در صنعت نفت ارائه شده است. در این سیستم هر تیم سلامت خانواده  متشکل از پزشک، پرستار(مراقب سلامت)، ماما و مشاوران سلامت و تغذیه مسئولیت مستقیم حفظ و ارتقای سلامت جمعیت مشخصی از کارکنان و خانواده های محترم آنان را بر عهده گرفته است. پرونده های سلامت ابتدا به صورت کاغذی و در حال حاضر بصورت الکترونیک به عنوان مناسب ترین بستر در تعاملات و ارائه خدمات پزشکی با تلاش بسیار تهیه و سازمان دهی شده است. امروزه پزشکی خانواده با نگاه جامع و سلامت نگر از جمله ارکان سازمان و بهداشت صنعت نفت محسوب می گردد. 
      مسئول تیم پزشکی خانواده  گفت: تیم سلامت خانواده اصفهان در سال گذشته ضمن گذراندن مرحله گذار نرم افزاری در استقرار تکمیلی سامانه سینا و آموزش های لازم و مرتبط، همچنین مشارکت فعال در تحلیل سیستمی با نظام سلامت خانواده سازمان مرتبط با این سامانه توانسته است خدمات قابل توجهی در زمینه حفظ و ارتقا سلامت کارکنان با تمرکز بر خانواده های محترم صنعت نفت ارائه نماید. 
    این مقام مسئول با بیان اینکه در سال 1401 تیم سلامت خانواده اصفهان در پنج مرکز شهری  و با تیمی متشکل از پزشک خانواده،  پرستار خانواده و ماما توانسته است جمعیت بالای سی هزار نفر (متشکل از شاغلین38% و بازنشستگان62%) را پوشش دهد. افزود: تعداد مراجعات فعال و غیر فعال در سال گذشته  به پزشک خانواده بالغ بر 195 هزار مورد، پرستار خانواده حدود 31 هزار و بهداشت خانواده حدود 21 هزار مورد بوده است. 
      نامبرده ادامه داد، خدمات حوزه سلامت خانواده در این مراجعات بیشتر در بر گیرنده ویزیت، معاینات دوره ای خانواده (مطابق محورهای عملیاتی)، سیستم ارجاع، خدمات غربالگری، مامایی، سلامت روان، تغذیه، بهداشت دهان و دندان و ... بوده است. 
      دکتر طبائیان با تشریح اینکه معاینات دوره ای شامل گروه های سنی مختلف کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان، و سالمندان آقا یا خانم بوده است، اضافه کرد: در ارائه خدمات، تشخیص یا پیگیری بیماری های ایسکمیک قلبی ، دیابت، پرفشاری خون، سرطان ها ، چاقی و اضافه وزن مورد تاکید بوده است . 
       وی در پایان در ارتباط با پیگیری بیماران مزمن گفت: حدود 14700 نفر مورد معاینه تخصصی چشم و قلب قرار گرفته اند. ایشان ضمن بیان اینکه خدمات بارداری نیز مورد تاکید و توجه واحد بهداشت خانواده و پرستار خانواده بوده است، افزود: خدماتی از قبیل غربالگری سرطان کولورکتال، ماموگرافی (3260 مورد)، پاپ اسمیر(1652 مورد) وطرح واکسیناسیون هپاتیت B (حدود 330 مورد) نیز سال گذشته انجام گرفته است .
 
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۰:۰۸
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت اصفهان |
تعداد بازدید : ۲۷۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید